Hoppa till innehållet
29 dec 2017

Visst ska hela Sverige leva

Hela Sverige ska leva har varit kund hos oss under många år. Samarbetet har fortsatt och det senaste projektet är en ny webb som vi jobbat fram i samverkan med Genberg & Co.

Hela Sverige ska leva är en medlemsorganisation för landsbygdsutveckling. Formsmedjan har tidigare utvecklat deras webbplattform med underliggande system som hanterar cirka 25 länsbygderådsplattformar, cirka 30 webbplatser och cirka 5000 lokala utvecklingsgrupper runt om i Sverige. Den nya webben är en uppgradering och utveckling av tidigare plattform med funktionalitet och design med Formsmedjans webbarkitekt Johan Grönberg bakom tangentbordet.

Hela Sverige ska leva, tidigare Folkrörelserådet Hela Sverige ska leva, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell riksorganisation som finansieras genom medlemsavgifter, sponsring och regeringsanslag. Verksamheten är fokuserad på landsbygdsutveckling och lokal utveckling. Organisationen bildades 1989.

23 nov 2017

Hermelinen valde Formsmedjan

Hermelinen ville vässa formen på alla spelplaner. Då valde de Formsmedjan som strategisk kommunikationspartner.
– De stack ut med sin brutala ärlighet och vi hittade snabbt varandra, säger Per-Erik Mattsson, styrelseordförande och ägare.

Hermelinen är ett begrepp i Luleå sedan lång tid tillbaka. Välkänt för sin höga kompetens inom träning, hälsa och sjukvård. Yelverton Tegner och Anders Henriksson är männen bakom verket som nu, efter både namn och ägarskifte, är tillbaka i ett helägt Luleåperspektiv. Här ska en modern, flexibel, välkomnande hälsogalleria formas. Du som kund ska få allt och lite till för ditt välbefinnande i en sammanhållande kedja, utan en endaste liten svag länk. För att kunna forma kommunikationen externt och internt valde Hermelinen att jobba med Formsmedjan som partnerbyrå. Arbetet landade i utvecklande strategisk rådgivning och i förändringar av kommunikationen mot kund.

– Det viktigaste för mig och för oss var att hitta rätt individer att samarbeta med. Min erfarenhet säger mig att om man inte matchar ihop så blir det ingen bra affär. Formsmedjan visade sig ha individerna. De kunde lämna den omnipotenta ”vi klarar allt själva-jargongen” och prata om att de faktiskt kunde behöva andra på vägen. Då kändes det helt rätt att välja dem som samarbetspartner.

För att ge Hermelinen ytterligare kraft och mod i den konkurrenssituation som råder i branschen var även en utveckling av hemsidan ett måste. Här fick Formsmedjan ta ett rejält helhetsgrepp för att, inte minst, skapa en enkel struktur för användaren.

– Vi vill locka fler och öka antalet medlemmar. En tydligare webb var vårt primära önskemål. Formsmedjan har varit otroligt lyhörda och flexibla och jobbat mycket, mycket nära oss under hela den här resan vilket har känts tryggt och bra. Nu kan alla besökare se vad vi gör och hitta rätt på ett enklare sätt, säger Lisbeth Engelmark, extern vd.

Formsmedjans arbetsgrupp
Palle Andersson, Creative Director
Pierre Johansson, Art Director
Johan Grönberg, Systemarkitekt & Utvecklare
Ludde Wästfelt, Copywriter
Marcus Zerpe, Produktionsledare

Foto: Tomas Bergman

 

30 okt 2017

Säg hej till Kerokampanjen!

Efter en väl utarbetad projektplanering har vi under hektiska dagar tillsammans med Kero producerat en mängd material. Vi har lyssnat till historier, fångat naturen ovanifrån och byggt pusslet för att förena en traditionell katalog med webb, sociala medier, Google och e-handel.

Berättelsen börjar i katalogen och fortsätter på webben med film och fler historier. Vi delar med oss av vida vyer på Keros egna modevisning på Vassikavouma. Läs och titta också på Emma Keros egna smultronställe där hon kopplar av och hittar ny energi. Inspireras av matkonstnären Björn Ylipääs smakkunskap och kärleken till sin hemtrakt.

En fullspäckad katalog som tillsammans med kampanjwebb, sociala medier samt Google-strategi ger fler människor möjligheten att upptäcka Kero.

Varsågod - Ta steget in i Keros vardag.

Arbetsgrupp

CD: Marcus Zerpe
AD: Pierre Johansson
Copy/story: Ludde Wästfelt
Videoproduktion: Robert Wårgren
Efterbearbetning video: Pablo Casilla
Foto: Tomas Bergman, Sluice AB

Kero i Sattajärvi har har varit Formsmedjans kund sedan 2008. Arbetet började med värdegrundsarbete som mynnat ut i strategiska dokument och ramar som sedan överförts i årliga aktivitets- och kampanjplaner.

17 okt 2017

Kvalitetssäkring med ARU

Visste du att vår CD/PL Marcus Zerpe är ARU-certifierad? ARU är en symbol för särskild kompetens och kvalitetssäkring inom marknadsföringens juridik och etik. Berghs School of Communication levererar utbildningen och certifieringen är ett krav för att vara medlem i vår branschorganisation Komm!

Läs mer om ARU.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.