Hoppa till innehållet
22 maj 2019

Välkommen, Tjers Bryggeri!

Nu kan vi äntligen presentera Tjers Bryggeris nya hemsida. Den är en del i Formsmedjans samarbete med Tjers och vi är mycket stolta över både webben och samarbetet.

Precis som Tjers är hemsidan stilren, snygg och – såklart – lokalproducerad. Formsmedjan samarbetar nämligen med Tjers sedan de nya ägarna tagit över bryggeriet.
 
Formsmedjan har även varit med i det strategiska arbetet kring varumärket och kommer att delta i kommunikationsarbetet och produktion av säljmaterial framöver.
 
Tjers Bryggeri startade i Överkalix men ska efter ägarbytet, där Lina Ekström och Sofia Lundström tog över efter Frida Andersson, stationeras i Sävast i Boden. Nu ska ägarna fortsätta att bygga vidare på det goda renommé som finns, samtidigt som man vill expandera.
 
Missa inte att hänga med i vad Tjers hittar på framöver – besök tjersbryggeri.se
9 maj 2019

Hurra – vinst i Arctic Chain Hackathon!

Stort grattis och massvis med ”hurra!” till Johan Grönberg, Formsmedjan och Frozen Waffle för vinsten i Arctic Chain Hackathon.

– Det känns fantastiskt. Först trodde jag att jag hörde fel… men sen tittade juryn på oss och jag och Sebastian tittade på varann och bara ”Jaha, vi har vunnit”, berättar Johan.

Johan är Formsmedjans egna systemutvecklare och bildade tillsammans med spelutvecklingsbolaget Frozen Waffle, som samarbetar med Formsmedjan, laget Frozen Smiths.

Vinsten var i programmeringstävlingen. Temat var Democracy 4.0med inriktning på barns rätt till integritet. Uppgiften var framtagen av iGrant.io, som utvecklat en tjänst som tävlingen tog avstamp i.

– Vi har gjort ett system som riktar sig mot skolor och liknande organisationer, till exempel föreningar. Vi pratade med en lärare som berättade om hur de varje år får ställa frågan till föräldrar om de får fota eleverna, och har en lång lista att kryssa i, fortsätter Johan.

– Systemet vi utvecklat kommer spara fruktansvärt mycket tid och underlätta arbetet för lärarna att systematisera arbetet, samtidigt som man skyddar barnens integritet ytterligare.

De övriga lagmedlemmarna, som bestod av grundarna till Frozen Waffle, är Sebastian Ojala, Max Bryngelsson och Emil Dahlberg. 

– Det känns toppen, det har varit jättekul, säger Sebastian.

Arctic Chain Hackathon och tävlingarna är en del av Blockchain North, som anordnas av Boden Business Park och Luleå Tekniska Universitet.

Vi kan bara säga grattis igen, grymt jobbat! 

/Stolta kollegorna på Formsmedjan

Läs mer om Arctic Chain Hackathon
Läs mer om tävlingen och uppgiften hos iGrant.io

29 apr 2019

Svensk basket väljer Formsmedjan som digital partner

Formsmedjan är ny officiell partner och leverantör till Basketlandslagen och Svenska Basketbollförbundet. Den strategiska kommunikationsbyrån kommer inom ramen för samarbetet att ta fram en ny webbplattform för Basketlandslagen och dela ut ett nyinstiftat kommunikationspris. Man kommer även att delta i arbetet med att utveckla den digitala kommunikationen hos landets basketföreningar de kommande åren. 

Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig Svenska Basketbollförbundet, SBBF:

– Vi befinner oss just nu i ett läge där intresset för svensk basket ökar. Det gäller både för SBBF:s breddverksamhet och våra landslagstjärnor. Vi är en sport som binder samman det nya Sverige med det gamla, med världens bästa underhållning som verktyg. För att vi ska nå våra högt ställda mål kopplat till både intresse och utövare framgent så väljer vi nu att satsa på en gemensam webbplattform för våra basketlandslag. 

Basketlandslagens matcher har haft flera publikrekord de senaste åren och trenden för basketlandslagens matcher är starkt uppåtgående. Sedan 2011 har publiksnittet ökat med 385%. Även intresset bland unga i Sverige ökar och nu är basket enligt Upplevelseinstitutets/Ipsos senaste mätning Sportnavigatorn landets fjärde mest populära sport bland 15-29-åringar.

Palle Andersson, VD på Formsmedjan:

– Vi är ju basketfans på kontoret och involverade på olika sätt i basket redan i dag. Vi ser, är engagerade och stöttar basketen, både som privatpersoner och som företag. För oss är det en ära och ett påtagligt ansvar att få kombinera vårt basketintresse med vår profession. Vi vill vara med och utveckla Basketsveriges digitala kommunikation.

Johannes Wohlert fyller i:

– Samarbetet kommer att ge oss spets i kommunikationen kring landslagen. Avtalet ger oss också möjlighet att ta hjälp av Formsmedjan för att stötta våra basketföreningars kommunikation. Vi instiftar ett nytt pris och vi kommer att kunna ta fram olika manualer och guider med tips på bra kommunikation.

Formsmedjans projektledare, Christoffer Gramner, om samarbetet:

– Vi är taggade till tänderna och ser fram emot få vara med att hjälpa sporten att klättra bland landets sport- och underhållningsintresserade. Drömmen är att basketen ska ta samma position i Sverige som den redan nu har i USA, Spanien eller Grekland. 

Fotograf: Anders Tillgren


Om Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) har till uppgift att främja och utveckla basketbollidrotten och göra den tillgänglig för alla i Sverige. SBBF:s vision är "Sveriges mest tillgängliga nationalsport", och förbundet har som mål att svensk basket ska vara den lagidrott som växer mest till 2020. Just nu pågår strategiarbete till 2025 och vägvalen för svensk basket kommer att fastställas framöver.

25 apr 2019

LF Norrbotten väljer Formsmedjan strategisk kommunikation

LF Norrbotten, med försäkrings-, bank- och mäklarverksamhet väljer Formsmedjan för deras kommande kommunikationsarbete. Formsmedjan kommer att ha rollen som strategisk partner och stötta LF Norrbotten med varumärkesdialog och marknadsföring.

LF Norrbotten, grundat 1848, är ett ömsesidigt lokalt försäkringsbolag vilket betyder att det är kunderna i Norrbotten som äger bolaget. Det innebär att det överskott som bolaget skapar återförs till ägarna i form av sänkta premier, förbättrade villkor eller utökad service.

Thomas Folkesson, kommunikationschef vid LF Norrbotten:

— Vi har sökt efter en långsiktig samarbetspartner som delar vår syn på kollektivet och framtiden. I Formsmedjan ser vi en kommunikationsbyrå som utöver strategier och produktion kommer bidra till vår affärsutveckling på sälj och marknad. Det borgar för att vi kommer växa, och med det skapa fler trygga och nöjda kunder i Norrbotten.

Under senare tid har allt fler fått upp ögonen för LF Norrbotten som bank, och möjligheten att samla alla finansiella tjänster på ett ställe. Då ägandet är lokalt skapas också helt andra värdegrunder för hur de tillgångar man skapar ska användas. Medarbetare på plats, verkliga människor som svarar i telefonen och den lokala närvaron i länet skapar sysselsättning.

— Det känns fantastiskt att få förtroendet att bidra till ett så anrikt företags resa mot framtiden. Man har så många produkt- och kundfördelar att arbeta med och det ska bli riktigt spännande att få synliggöra dem för de norrbottningar som inte upptäckt Länsförsäkringars lokala fördelar. Det kommer handla mer om transparens och ärlighet än glättade förpackningar, säger Palle Andersson, VD på Formsmedjan. Han fortsätter:

— LF Norrbotten bygger ju hela sin verksamhet på den rättvisa och kollektiva modell som norrbottningar en gång skapade för att skydda sig själv och sina grannar från brandeftergifter. Som bolag tror de på Norrbotten, och det förenar oss. Jag är helt övertygad om att Länsförsäkringars modell med lokalt kundägande kommer vara vinnande i framtidens samhälle.

Samarbetet är påbörjat och löper tills vidare.

På bild: Thomas Folkesson, kommunikationschef LF Norrbotten.

Om Länsförsäkringar Norrbotten

Länsförsäkringar Norrbotten är ett komplett finansiellt varuhus med allt samlat på ett ställe - på Norrbottens enda kundägda lokala bank och försäkringsbolag.

LF Norrbotten har varit med och utvecklat länet sedan starten 1848 och det har vi tänkt fortsätta med även i framtiden. När andra väljer att avveckla och hänvisa kunderna till internet, telefonköer eller kontor i Stockholmstrakten gör vi precis tvärtom. Vi växer, öppnar nya lokala kontor och skapar arbetstillfällen runt om i länet. Vårt huvudkontor finns inte i Stockholm, det finns här i Norrbotten. Det är här vi fattar alla beslut och det är här vi återinvesterar vårt överskott. För det är ju här vi bor och det är här vi har vårt hjärta. I Norrbotten. För Norrbotten. Sedan 1848.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter enligt vår integritetspolicy till dess att du säger upp prenumerationen.

By Formsmedjan. Powered by Yago