J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
Det händer mycket på Formsmedjan nu. Nya medarbetare har anslutit och en ledningsgrupp bestående av kontorschef, ekonomiansvarig och VD har tillsats.
Från 1 augusti är Denise Sundvall ny kontorschef på Formsmedjan. Denise kommer ansvara för den operativa ledningen genom att fördela och samordna byråns kreativa resurser, etablera nya rutiner samt synkronisera produktion med direktiven från bolagets ledning och ägare.
– Sedan Denise började på Formsmedjan 2020 har hon gått från klarhet till klarhet. Hon är som klippt och skuren för att hantera och samordna Formsmedjans alla olika personligheter och kompetenser för att skapa ett maximalt värde för såväl kund som bolag, säger Formsmedjans vd, Palle Andersson.
– Jag är jättestolt och glad över förtroendet och jag ser fram emot att utvecklas på Formsmedjan i min nya roll. Jag kommer fortsätta som projektledare, men tar ett större ansvar i det interna kvalitets- och utvecklingsarbetet för att vi ska kunna leverera ett bredare och starkare kunderbjudande, säger Denise Sundvall.
Silly season på Formsmedjan fortsätter med fler vassa rekryteringar och vi hälsar Marianne Segerlund välkommen till vårt lagbygge.
Marianne, som huvudsakligen kommer jobba som Art Director, har en respektingivande meritlista i bagaget. Från sin första anställning på dåvarande Vägverkets marknadsavdelning har hon i stort sett arbetat med allt inom kommunikation och marknadsföring – analogt, digitalt, strategi, form och text – både på byråsidan och som beställare.
Hennes cv är också fullpepprat med vidareutbildningar, bland annat en tvåårig utbildning i Communication Design i Sydney, Australien. Marianne kommer närmast från tjänsten som kommunikatör på IUC Norr.
– Jag har följt Formsmedjan en tid och gillar kulturen och hur byrån arbetar med sina kunders varumärken. Från att ha arbetat brett med alla delar inom kommunikation på IUC, känns det kul att nu som Art Director på Formsmedjan åter få fokusera på det strategiska och visuella runt kommunikation och varumärken.
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.