IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email?
Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”.
Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt
När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig?
Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.
Formsmedjan stärker och breddar sin strategiska kompetens inom copywriting och hållbarhet genom rekrytering av Axel Berger.
Formsmedjan har under en längre tid utvecklat sitt erbjudande med fokus på ökat kundvärde genom affärsutveckling, digitalisering och kommunikation. Med rekryteringen av en senior copywriter, som i över ett decennium arbetet med hållbarhetsfrågor på en hög nationell nivå, vässas erbjudandet ytterligare, säger Formsmedjans VD Palle Andersson:
– Det känns fantastiskt kul att vi nu får med Axel på vår utvecklingsresa. Vi har följt honom och hans arbete under väldigt många år och får nu en stark resurs och ett tillskott i vår organisation. Det är speciellt välkommet nu, med tanke på norra Sveriges starka industriella utveckling och ledande position inom grön omställning.
Axel kommer närmast från en egen verksamhet med tonvikt mot B2B och gruvindustri, samt kommunikation, strategi och affärsutveckling med hållbarhetsfokus. I mer än tjugo år i branschen har han levererat affärs- och teknikcopy, hållbarhetskommunikation, uppdragsjournalistik och målerisk storytelling åt en mängd olika företag, organisationer och offentlig förvaltning.
– Efter många år som egen har suget efter att åter vara en del av ett större sammanhang växt sig allt starkare. Jag tilltalas av Formsmedjans engagerade och opretentiösa syn på kommunikation och hur man vill skapa värde för sina kunder, säger Axel Berger:
Under 2022 har Formsmedjan fortsatt att växa och till viss del byggt om sin organisation. Målsättningen har varit att stärka byråns förmåga, så att man tillsammans med kunderna kan utveckla deras affärer och lönsamhet i en starkt föränderlig omvärld.
– I post-covidtider med krig i Europa, en instabil global ekonomi och nödvändigheten av hållbar omställning är det, paradoxalt nog, centralt med både förändringsbenägenhet och långsiktighet. Tydliga värderingar, framförhållning och att våga utmana sin affärsidé blir avgörande för företagens förmåga att ta sig genom tuffa tider och möta framtida utmaningar, menar Palle Andersson och fortsätter:
– Inte minst den gröna omställningen påverkar såväl strategiska vägval samt behovet av, och hur, företagen kommunicerar. Axel kommer att bidra till att hjälpa våra kunder att möta de här utmaningarna och i många fall dessutom göra kommunikationen kul att ta till sig. Livet måste också få vara kul ibland, även i tuffa tider.
Vi är så glada över att ha formgivarstudenten Alva med oss i teamet ända fram till mitten av februari!
Berätta lite om dig själv!
Jag heter Alva Wallin och jag kommer från Piteå. Mina intressen inkluderar att rita och läsa men framförallt grafisk design.
Vad pluggar du? På vilken skola?
Just nu studerar jag till grafisk formgivare/tekniker på Brobygrafiska i Sunne.
Vad med formgivaryrket lockade dig från början?
Det som lockar mig mest till det här yrket är att man är en kreativ problemlösare och att det är ett väldigt brett och varierande yrke.
Varför ville du göra din första praktik hos oss?
Jag sökte praktik hos Formsmedjan eftersom det är en väldigt professionell och nytänkande byrå.
Vad ser du mest framemot under praktikperioden?
Jag ser framemot att få se hur en grafisk byrå kan fungera och lära mig av alla duktiga kreatörer här.
Guldhaven Pelagiska, med säte i Kalix, erbjuder kvalitativ fisk från småskaligt, lokalt och hållbart fiske. Nu var det dags för dem att ta steget och verkligen kommunicera sin affärsidé.
Detta gjordes med utgångspunkt i en varumärkesplattform och har tagit sig uttryck i en ny grafisk identitet och en webbplattform. Formsmedjan har haft glädjen att få ta fram detta i nära samarbete med Guldhaven.
Den nya grafiska identiteten innehåller en uppfräschad logotyp, ett färgschema inspirerad av havets och skogens färger och ett repeterat mönster av logotypens symbol. Guldhavens värdegrund följer också som en röd tråd genom webben, liksom inspiration i form av historia och recept.
Ett härligt minne från denna resa var då vi fick följa med Guldhaven ut till havs för att delta i årets löjromsfiske som bland annat utmynnade i en ny bildbank, full av vackra, inspirerande bilder.
Christoffer Gramner på Formsmedjan om att jobba med Guldhaven Pelagiska:
– Vi är jätteglada över att få arbeta med Guldhaven Pelagiska, det är precis denna typ av företag vi behöver här i Norrbotten. Guldhaven bidrar såklart till en förbättrad självförsörjningsgrad av livsmedel och dem är samtidigt ett verkligt föredöme på sättet dem gör det på. Både att dem tar tillvara på hela fisken och också deras innovativa inställning till vilka fiskarter man förädlar. Resursslöseriet och spillet minimeras, vilket alla vinner på. Plus att det är gott som tusan, inte minst nu i juletider.
Emma Gabrielsson, Hållbarhetschef på Guldhaven säger:
– Vi har en tydlig riktning i vart vi som bolag vill och detta samarbete är på många sätt ett startskott i resan för att kunna erbjuda fler människor hållbara produkter från havet.
Vägen till en bättre miljö går via tallriken och vi har mycket på gång här framöver för att våra produkter ska finnas på fler tallrikar.
Kolla in nya webben här!
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.