Hoppa till innehållet
7 jun 2021

Webinar: The greenest brands in Sweden

Välkommen på webinar med temat ”The greenest brands in Sweden – What does the internet think about local sustainability initiatives?”.

Webinaret är ett samarbete mellan Formsmedjan och Neticle.

Hur pratar vi på nätet om en hållbar framtid? Det här har Neticle undersökt med en social listening-analys, där de har analyserat offentligt tillgängligt innehåll från nätet som berör hållbarhet. 

Webinariet tar plats onsdag 16 juni kl 15.30 via Zoom.

Läs mer och anmäl dig här

4 jun 2021

Nature’s Best: Märkningen som ökar hållbart resande

Hållbar turism genom kvalitetsmärket Nature’s Best – det är en del av Naturturismföretagens arbete. Nu har den nya hemsidan släppts.

Bakom Nature’s Best står Naturturismföretagen. Nature’s Best är ett kvalitetsmärke för gäster som söker hållbara upplevelser i svensk natur, men också ett affärsutvecklingssystem för företag som vill arbeta med ekoturism.

– För gästen handlar det om att veta att man köper av ett seriöst och hållbart företag, säger Margareta Grape, medlemsansvarig i Naturturismföretagen.

Kvalitetsmärkningen handlar bland annat om att resmålet ska respekteras, att den lokala ekonomin ska gynnas och verksamheten ska miljöanpassas – men också att kunden ska få kvalitet och trygghet under sin resa. Kriterierna har anpassats till internationella kriterier från GSTC, ett FN-initiativ som utgår från de 17 globala hållbarhetsmålen.

– Vi ger företagen verktyg att jobba mer hållbart. Ekoturism är inte nytt, men förhoppningen är att resandet efter pandemin kommer att se annorlunda ut och vara mer hållbart. Då finns detta som ett verktyg, för de företag som behöver hjälp och ett ramverk, säger Pär Innala, märkningsansvarig Nature’s Best.

Den nya webben ska lyfta fram de företag som valt hållbarhetsmärkningen och nå ut till fler som vill arbeta med hållbar turism.

– Vi tog in offerter från flera håll när vi skulle ta fram hemsidan men valde Formsmedjan för att det föll sig rätt utifrån bemötandet vi fick och vilken typ av kunder som Formsmedjan i övrigt arbetar med. Det betyder mycket med stor förståelse för det vi jobbar med, säger Margareta Grape.

Formsmedjan arbetar sedan tidigare med bland annat Sörbyn Turism & Konferens och Hela Sverige ska leva. 

– Det som Naturturismföretagen och Nature’s Best gör är otroligt viktigt, både för lokala företag och för en hållbar turistnäring. Det är fint att nu kunna presentera hemsidan och få följa utvecklingen. Och nu när sommarsemestern kommer så får jag fortsätta bocka av min egen Nature’s Best-bucket list av fantastiska resmål och upplevelser, säger Christoffer Gramner, projektledare Formsmedjan.

Läs mer om Nature’s Best här

1 jun 2021

Sveriges största influencer (på sätt och vis) går till Formsmedjan

Formsmedjan rekryterar Pontus Johansson i rollen som digital kreatör. På fritiden driver han kontot @sweden på Instagram, med nästan 400 000 följare.

– Vi är jätteglada att Pontus valt att ansluta till oss och förstärka vårt erbjudande inom rörlig bild och sociala medier. Formsmedjan har trots coronapandemin haft en kontinuerligt ökad orderingång och i och med detta samt industrisatsningarna som pågår i Norrbotten ser vi ett behov av att rekrytera, säger Palle Andersson, vd Formsmedjan.

Pontus kommer att producera rörlig bild och foto till webb och sociala medier. Han har tidigare frilansat som innehållsproducent av bild och film, vid sidan av sitt arbete som snickare.

– Det här känns jättekul. Jag har varit i kontakt med Formsmedjan tidigare och längtat efter att arbeta kreativt på heltid med det jag brinner för. I min tjänst kommer jag vässa leveransen av produktionerna för sociala medier ytterligare, säger Pontus.

På sidan av driver han även kontona sweden och ranea.river på Instagram, som tillsammans har nästan 400 000 följare. Han tilldelades titeln Årets Lulebo år 2020 för sitt samhällsengagemang och administrerar även Instagramkontot för landsbygdsorganisationen Hela Sverige ska leva.

– Vi värderar högt att arbeta med personer med stor drivkraft och som värdesätter samhällsfrågor. Formsmedjan har haft ögonen på Pontus ett längre tag, både för hans skicklighet som kreatör och för det han gör för landsbygden, avslutar Palle.

24 maj 2021

Formsmedjan inleder samarbete med IronSky för digital säkerhet

Formsmedjan inleder samarbete med sydafrikanska cybersäkerhetsföretaget IronSky. Samarbetet är en del i att ytterligare säkra kundernas digitala trygghet.

– Vi tar våra kunders verksamhet på största allvar. Detta är en del i en ständig process för att säkerställa kundernas digitala konkurrenskraft och säkerhet, säger Johan Grönberg, systemutvecklare Formsmedjan.

Formsmedjan har tidigare i egen regi utvecklat webbpubliceringssystemet Yago Content och e-handelsplattformen Yago e-commerce.

– Vi utvecklade Yago då vi såg stora brister med de befintliga system som ofta används. Det uppstår problem kring stabilitet och säkerhet eller så blir systemen väldigt stora, komplexa och kostnadskrävande. Yago är utvecklat för de kunder vi möter och arbetar med, anpassas efter deras behov och håller i längden.

Samarbetet med IronSky spetsar Yago ytterligare. IronSky är ett sydafrikanskt cybersäkerhetsföretag med kontor i Norrbotten som jobbar med allt från rådgivning och analyser till penetrationstester. De jobbar med stora bolag inom bank och revision främst på den afrikanska kontinenten, men även med Max hamburgerrestauranger i Sverige.

– Vi ser hur hela techbranschen växlar upp i norra Sverige. Säkerhetsfrågor kliver upp på agendan och insikten om att framgångsrika aktörer tar säkerhet på allvar blir större. Det är roligt att följa med Formsmedjan och hjälpa bolagen här uppe att höja nivån, säger Robert Beney, vd IronSky.

– Vi känner ju varandra sedan tidigare men nu med ett formaliserat samarbete kommer vi kunna skapa ännu större trygghet för våra kunder, säger Christoffer Gramner, projektledare.

 

Läs mer om IronSky här.

Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.

Så här gör vi

By Formsmedjan. Powered by Yago