Hoppa till innehållet

 

 

 

 

En tydlig marknadsposition och starkt arbetsgivarvarumärke gör J&B till en vinnare.

J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.

Rekryteringsplattform stöttar

En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.

Ett föredöme i branschen

En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.

Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!

 

En stark vision blev ett hälsonav.

I dagarna fyllde Hermelinens hälsonav i Boden ett år. Jubileet firades tillsammans med Bodensarna med tårta, ansiktsmålningar, godisregn och hinderbana. Frågan man kan ställa sig är hur stor betydelse Hermelinens tydliga vision har haft för att Sävast sedan ett år tillbaka kan erbjuda effektiv och utvecklingsdriven primär- och företagshälsovård med gym?

Visionen driver affären

Hermelinens vision är att vara en samhällsaktör och ett företag ens barn ska vara stolta över. Hälsonavet i Sävast är ett direkt resultat av företagets strävan att närma sig sin vision. Ska Hermelinen nå dit man bestämt att man vill vara, så måste man växa. Genom att tillgängliggöra och utveckla sjuk- och friskvården skapar man värde för ännu fler människor och bidrar till att göra Norrbotten till en bättre plats att bo och leva på.

Ett arbetssätt som ger resultat

Formsmedjans strategiska arbetssätt, modeller och metoder ligger till grund för allt vi skapar – från budskap och paketeringar till design. Ett starkt varumärke är ingen slump. Det är resultatet av genomtänkta, strategiska beslut som tas tidigt i processen och formar all kommunikation.

I Hermelinens fall handlar det om att vi har hjälpt Hermelinen att formulera en vision med tydlig innebörd och kompassriktning. Med en tydlig vision blir det lättare att identifiera och formulera varumärkets övriga delar, samt arbeta metodiskt i all kommunikation – från de små detaljerna till de stora övergripande besluten.

Hur definierar man en bra vision då?

  1. Definiera ditt varumärke så blir det enklare att definiera visionen.
  2. Vara tydlig och övertygande. Visionen ska vara lätt att förstå och förmedla samt kännas autentisk och meningsfull för både kunder och anställda​.
  3. Inspirera och engagera människor. Låt visionen uttrycka en förflyttning mot en bättre framtid.
  4. Visionen är inget mål, utan ska beskriva ett idealtillstånd. Svåruppnåeligt men inte helt orealistiskt.
  5. Ge visionen ett större syfte som skapar en känsla av tillhörighet och gemenskap. Etablerar vi en relation till målgruppen utifrån vår övertygelse?

Behöver du hjälp med att definiera din vision? Eller vill att vi ska berätta mer hur du borde tänka när det kommer till kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!

Ny kontorschef på Formsmedjan

Det händer mycket på Formsmedjan nu. Nya medarbetare har anslutit och en ledningsgrupp bestående av kontorschef, ekonomiansvarig och VD har tillsats.

Från 1 augusti är Denise Sundvall ny kontorschef på Formsmedjan. Denise kommer ansvara för den operativa ledningen genom att fördela och samordna byråns kreativa resurser, etablera nya rutiner samt synkronisera produktion med direktiven från bolagets ledning och ägare.

– Sedan Denise började på Formsmedjan 2020 har hon gått från klarhet till klarhet. Hon är som klippt och skuren för att hantera och samordna Formsmedjans alla olika personligheter och kompetenser för att skapa ett maximalt värde för såväl kund som bolag, säger Formsmedjans vd, Palle Andersson.

– Jag är jättestolt och glad över förtroendet och jag ser fram emot att utvecklas på Formsmedjan i min nya roll. Jag kommer fortsätta som projektledare, men tar ett större ansvar i det interna kvalitets- och utvecklingsarbetet för att vi ska kunna leverera ett bredare och starkare kunderbjudande, säger Denise Sundvall.

Säg hej till Marianne!

Silly season på Formsmedjan fortsätter med fler vassa rekryteringar och vi hälsar Marianne Segerlund välkommen till vårt lagbygge.

Marianne, som huvudsakligen kommer jobba som Art Director, har en respektingivande meritlista i bagaget. Från sin första anställning på dåvarande Vägverkets marknadsavdelning har hon i stort sett arbetat med allt inom kommunikation och marknadsföring – analogt, digitalt, strategi, form och text – både på byråsidan och som beställare.

Hennes cv är också fullpepprat med vidareutbildningar, bland annat en tvåårig utbildning i Communication Design i Sydney, Australien. Marianne kommer närmast från tjänsten som kommunikatör på IUC Norr.

– Jag har följt Formsmedjan en tid och gillar kulturen och hur byrån arbetar med sina kunders varumärken. Från att ha arbetat brett med alla delar inom kommunikation på IUC, känns det kul att nu som Art Director på Formsmedjan åter få fokusera på det strategiska och visuella runt kommunikation och varumärken. 

Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.

Så här gör vi

By Formsmedjan. Powered by Yago