På förmiddagen nåddes media av pressmeddelandet "a och d arkitektkontor tar sats i ny skepnad och fortsätter att rekrytera". Bakom pressmeddelandet vilar ett nära samarbete mellan a och d arkitektkontor och Formsmedjan som under 2015 arbetat fram en ny grafisk identitet med tillhörande webb.
a och d är arkitektkontoret från Luleå i stadig uppgång. Sedan starten 2007 har de byggt upp en personalstyrka av 6 arkitekter och 14 ingenjörer. Men den lär knappast stanna där för redan nu söker de fler medarbetare. Förtroendet och intresset för a och d på marknaden är stort, vilket rekryteringen vittnar om.
Efter ett föregående år med ny VD, ny delägare och som första arkitektkontor i Norrbotten att certifiera sina kvalitets- och miljöledningssystem enligt ISO-standard; tar de nu steget in i 2016 med ny kostym. Joakim Persson, VD för a och d, förklarar:
- Vi är inne i en gynnsam period för a och d. Marknadens efterfrågan för våra tjänster ökar, samtidigt som vi har ett tydligt mål att etablera oss som en nationell leverantör inom vår bransch. Då blir det helt naturligt att arbeta igenom och tydliggöra sin identitet och sina arbetsmodeller.
I framtagandet av ny grafisk identitet fick vi på Formsmedjan förtroendet. Stort fokus har legat på den nya logotypen och hur den på bästa möjliga sätt ska symbolisera och kommunicera kärnan i a och d. Den nya logotypen gestaltas av ett A och ett D; vilket representerar branschens välkända alfa och delta samtidigt som det representerar arkitektur och detaljprojektering. Bokstävernas utformning symboliseras även av de karaktäristiska formerna av en byggnad eller ett tak samtidigt som de fångar den nordliga geografin med associationer till berg och fjälltoppar.
Fokus har även lagts på att utveckla bra egna kanaler att kommunicera på. Där har a och d investerat i en ny webb som vi utvecklat för att lyfta kompetensen; i så väl projekt som medarbetare. Vi har genom taggning gjort det lätt att identifiera projekt, nyheter och medarbetare med varandra. Detta för att enklare finna den kompetens man söker. Webben är grafiskt tilltalande och framtagen för att inspirera besökaren; genom både design, funktion, bild och text. Identiteten blir som tydligast under Om-sidan, där a och d presenterar arbetsmodell, uppdrag, vision och historia.
Välkommen att inspireras på aochd.se
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.