Vi använder cookies och andra spårningsteknologier för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån.
Strategisk kommunikationspartner för Boden Handboll
Vi kan med glädje meddela att Formsmedjan under de tre kommande säsongerna blir kommunikationspartner till Boden Handboll. Som elitlag och förebild för hela handbollsrörelsen i Boden, inkluderat alla klubbars ungdomsverksamhet känner vi ära och ansvar i uppgiften. Vi ska tillsammans med klubben arbeta för att stärka Boden Handbolls varumärke och dess position, och driva kommunikationen i digitala och analoga kanaler. Vi är stolta att ha fått detta förtroende och ser fram emot en mycket spännande premiärsäsong i handbollens finrum SHE.
Idag lanserar vi nya bodenhandboll.se och imorgon är seriepremiären!
Strategisk kommunikationspartner för Boden Handboll
Vi kan med glädje meddela att Formsmedjan under de tre kommande säsongerna blir kommunikationspartner till Boden Handboll. Som elitlag och förebild för hela handbollsrörelsen i Boden, inkluderat alla klubbars ungdomsverksamhet känner vi ära och ansvar i uppgiften. Vi ska tillsammans med klubben arbeta för att stärka Boden Handbolls varumärke och dess position, och driva kommunikationen i digitala och analoga kanaler. Vi är stolta att ha fått detta förtroende och ser fram emot en mycket spännande premiärsäsong i handbollens finrum SHE.
Idag lanserar vi nya bodenhandboll.se och imorgon är seriepremiären!
Vi kan med glädje meddela att Formsmedjan under de tre kommande säsongerna blir kommunikationspartner till Boden Handboll. Som elitlag och förebild för hela handbollsrörelsen i Boden, inkluderat alla klubbars ungdomsverksamhet känner vi ära och ansvar i uppgiften. Vi ska tillsammans med klubben arbeta för att stärka Boden Handbolls varumärke och dess position, och driva kommunikationen i digitala och analoga kanaler. Vi är stolta att ha fått detta förtroende och ser fram emot en mycket spännande premiärsäsong i handbollens finrum SHE.
Idag lanserar vi nya bodenhandboll.se och imorgon är seriepremiären!
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
Vår resa med Hermelinen fortsätter – nu tillsammans med Kry
Sedan 2018 har Formsmedjan varit Hermelinens strategiska varumärkespartner. Tillsammans har vi definierat visionen, och byggt en stark position på marknaden. Vi har format kommunikation som visar känslor, ställningstaganden och inspirerat – i alla dess former. Nu tar Hermelinen nästa steg i sin utveckling och blir en del av Kry. För oss innebär det att vår gemensamma resa går in i ett nytt kapitel, där vi fortsatt är en del i den resan.
Pressmeddelandet i sin helhet kommer här:
Den 1 maj blir Norrbottens största privata frisk- och sjukvårdskoncern, Hermelinen, en del av Kry. Med den förändringen tar Kry tillsammans med Hermelinen ännu ett steg för att utveckla och förbättra vården i Norrbotten.
Hermelinen har sedan 1991 byggt upp ett starkt och uppskattat vårderbjudande i Luleå, Kiruna och Sävast, med primärvård, specialistvård, operationer och företagshälsovård samt förebyggande friskvård och rehabilitering. Totalt har koncernen 140 medarbetare, 350 000 patientkontakter/ kundkontakter. Genom att bli en del av Kry skapas nya möjligheter att integrera digitala och fysiska lösningar vilket kommer innebär att fler kan få hjälp på sina egna villkor.
– Att få chansen att erbjuda norrbottningarna sjukvård på plats är en dröm vi haft länge på Kry. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan – varför finns ni inte i norra Sverige där ni verkligen behövs. Nu är vi där och nu är det upp till oss att tillsammans med Hermelinens alla medarbetare visa att 08:or och norrlänningar kan göra sjukvården mer tillgänglig för alla, oavsett var de bor. Vi har aldrig fattat varför stockholmare ska ha bättre tillgång till vård än i norrlänningar, säger Kalle Conneryd Lundgren, VD för Kry.
Hermelinens VD, Per-Erik Mattson, menar att det är ett stort steg för både Hermelinen och Norrbotten att Kry nu kliver in och är med och utvecklar framtidens vård i regionen.
– Vi och Kry är födda ur samma vilja att förändra sjukvården. För oss på Hermelinen har det alltid handlat om mer än sjukvård – vi vill skapa en obruten värdekedja där vi inte bara behandlar skador och sjukdomar, utan också jobbar förebyggande och långsiktigt med hälsa och rehabilitering. Tillsammans har vi som mål att Rehabiliteringen flyttar fram sina positioner i vårdsverige. Det är en filosofi som Kry delar, och tillsammans kan vi nu hjälpa ännu fler patienter till den vård de behöver säger Per-Erik Mattson, VD för Hermelinen.
Krys arbetssätt innebär att patienternas behov avgör om de får hjälp digitalt eller fysiskt. På så sätt kan väntetider minimeras, samtidigt som fler får vård där och när de behöver det. Väl fungerande digitala verktyg är både en arbetsmiljöfråga och ekonomisk fråga då den administrativa bördan håller på att ta över. Genom Hermelinens breda utbud skapas en unik möjlighet att erbjuda patienter en helhetslösning för deras hälsa. Behovet av att ta sig till sin vårdcentral minskar också när de ärenden som passar för det kan lösas på distans.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
Vår resa med Hermelinen fortsätter – nu tillsammans med Kry
Sedan 2018 har Formsmedjan varit Hermelinens strategiska varumärkespartner. Tillsammans har vi definierat visionen, och byggt en stark position på marknaden. Vi har format kommunikation som visar känslor, ställningstaganden och inspirerat – i alla dess former. Nu tar Hermelinen nästa steg i sin utveckling och blir en del av Kry. För oss innebär det att vår gemensamma resa går in i ett nytt kapitel, där vi fortsatt är en del i den resan.
Pressmeddelandet i sin helhet kommer här:
Den 1 maj blir Norrbottens största privata frisk- och sjukvårdskoncern, Hermelinen, en del av Kry. Med den förändringen tar Kry tillsammans med Hermelinen ännu ett steg för att utveckla och förbättra vården i Norrbotten.
Hermelinen har sedan 1991 byggt upp ett starkt och uppskattat vårderbjudande i Luleå, Kiruna och Sävast, med primärvård, specialistvård, operationer och företagshälsovård samt förebyggande friskvård och rehabilitering. Totalt har koncernen 140 medarbetare, 350 000 patientkontakter/ kundkontakter. Genom att bli en del av Kry skapas nya möjligheter att integrera digitala och fysiska lösningar vilket kommer innebär att fler kan få hjälp på sina egna villkor.
– Att få chansen att erbjuda norrbottningarna sjukvård på plats är en dröm vi haft länge på Kry. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan – varför finns ni inte i norra Sverige där ni verkligen behövs. Nu är vi där och nu är det upp till oss att tillsammans med Hermelinens alla medarbetare visa att 08:or och norrlänningar kan göra sjukvården mer tillgänglig för alla, oavsett var de bor. Vi har aldrig fattat varför stockholmare ska ha bättre tillgång till vård än i norrlänningar, säger Kalle Conneryd Lundgren, VD för Kry.
Hermelinens VD, Per-Erik Mattson, menar att det är ett stort steg för både Hermelinen och Norrbotten att Kry nu kliver in och är med och utvecklar framtidens vård i regionen.
– Vi och Kry är födda ur samma vilja att förändra sjukvården. För oss på Hermelinen har det alltid handlat om mer än sjukvård – vi vill skapa en obruten värdekedja där vi inte bara behandlar skador och sjukdomar, utan också jobbar förebyggande och långsiktigt med hälsa och rehabilitering. Tillsammans har vi som mål att Rehabiliteringen flyttar fram sina positioner i vårdsverige. Det är en filosofi som Kry delar, och tillsammans kan vi nu hjälpa ännu fler patienter till den vård de behöver säger Per-Erik Mattson, VD för Hermelinen.
Krys arbetssätt innebär att patienternas behov avgör om de får hjälp digitalt eller fysiskt. På så sätt kan väntetider minimeras, samtidigt som fler får vård där och när de behöver det. Väl fungerande digitala verktyg är både en arbetsmiljöfråga och ekonomisk fråga då den administrativa bördan håller på att ta över. Genom Hermelinens breda utbud skapas en unik möjlighet att erbjuda patienter en helhetslösning för deras hälsa. Behovet av att ta sig till sin vårdcentral minskar också när de ärenden som passar för det kan lösas på distans.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
Strategisk kommunikationspartner för Boden Handboll
Vi kan med glädje meddela att Formsmedjan under de tre kommande säsongerna blir kommunikationspartner till Boden Handboll. Som elitlag och förebild för hela handbollsrörelsen i Boden, inkluderat alla klubbars ungdomsverksamhet känner vi ära och ansvar i uppgiften. Vi ska tillsammans med klubben arbeta för att stärka Boden Handbolls varumärke och dess position, och driva kommunikationen i digitala och analoga kanaler. Vi är stolta att ha fått detta förtroende och ser fram emot en mycket spännande premiärsäsong i handbollens finrum SHE.
Idag lanserar vi nya bodenhandboll.se och imorgon är seriepremiären!
Strategisk kommunikationspartner för Boden Handboll
Vi kan med glädje meddela att Formsmedjan under de tre kommande säsongerna blir kommunikationspartner till Boden Handboll. Som elitlag och förebild för hela handbollsrörelsen i Boden, inkluderat alla klubbars ungdomsverksamhet känner vi ära och ansvar i uppgiften. Vi ska tillsammans med klubben arbeta för att stärka Boden Handbolls varumärke och dess position, och driva kommunikationen i digitala och analoga kanaler. Vi är stolta att ha fått detta förtroende och ser fram emot en mycket spännande premiärsäsong i handbollens finrum SHE.
Idag lanserar vi nya bodenhandboll.se och imorgon är seriepremiären!