Hoppa till innehållet
20 maj 2020

Digitala förändringar i nya tider

En ny rapport från Google listar de trender som påverkar konsumtionsbeteenden och sökningar under covid-19. Rapporten är skapad som en guide för att öka insikterna och enklare anpassa sina digitala strategier i rådande läge.

Vissa av förändringarna som vi ser idag kommer sannolikt att hålla i sig eller fortsätta förstärkas. Detta gör det extra viktigt att se över hur detta påverkar ens verksamhet i nutid och vilka möjligheter som öppnar upp sig.

Fem beteendeförändringar som rapporten lyfter fram:

  • Kraftigt ökad digital närvaro via olika enheter
    Vi är uppkopplade mer än förut och på fler sätt än tidigare
  • Ökat sökande efter nödvändigheter och kritisk information
    Mat, matrelaterat innehåll, medicin m.m. eftersöks i allt högre grad.  
  • Skapandet och vårdandet av relationer digitalt via nya tjänster/lösningar
    Vi använder teknologin för närhet och för att hålla kontakt på ett nytt sätt jämfört med förut
  • Vi justerar rutiner till att vara ”Internet First”
    För att anpassa sig till ett delvis annat liv så eftersöker vi också andra saker.
    Sökord såsom ordet hemma och ordet cykel har rusat i höjden
  • Fysiska och psykiska behov med hemmafokus
    Sökningar skenar på ord som exempelvis pussel, studsmatta, kanin, hund.

Läs hela rapporten Navigating the road ahead här (Engelska)  

 

Bilden ovan visar utvecklingen på sökordet hemleverans sedan 2004 till idag. 
Källa: Google Trends

Alla nyheter

Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.

Så här gör vi

By Formsmedjan. Powered by Yago