Formsmedjan har fått uppdraget att kommunicera Svenska Skidförbundets nya strategi. Det görs i nyformerad norrbottnisk samverkan med byrån Vinter samt Sofie Pexer design – och med Charlotte Kalla, som bytte stavar mot mikrofon.
Svenska Skidförbundets strategiska plan är vägledande i utvecklingen av rörelsen fram till år 2026, och presenterades på förbundsmötet den 1 november. Formsmedjan fick uppdraget att kommunicera processen som ledde fram till Strategi 2026, via animerad video.
Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet, menar att strategin måste kommuniceras på ett förståeligt och inspirerande sätt.
– Detta strategidokument ligger till bas för mycket av vår verksamhet framöver, och det är av vikt att vi inom sporterna rör oss samlat mot vårt gemensamma mål: Bäst i världen – alla på snö.
Ola Strömberg utvecklar:
– En tydlig och begriplig kommunikation kring strategin är en förutsättning för att vi ska kunna efterleva den. Sen har det varit roligt att jobba med gänget där uppe. De levererar, säger han.
Formsmedjan är en strategisk kommunikationsbyrå i Boden. Samarbetet med Vinter och Pexer design är en ny konstellation, där de gemensamma styrkorna skapar en efterfrågad lösning för kunden.
Christoffer Gramner, projektledare på Formsmedjan, förklarar att samarbetet är ett resultat av branschklustret Creative North.
– Många kockar gör inte alltid sämre soppa. Dessutom är det roligare att laga tillsammans. Jag vill ge en eloge till alla inblandade. Elisabeth och Ola på Svenska Skidförbundet visar i aktion varför skidsporten kommer gå en ljus framtid till mötes. Och en eloge till Vinter, Sofie Pexer design och Lejonbröder som möjliggjort produktionen, säger han.
Han fortsätter:
– Jag vill också tacka Charlotte Kalla och Ebba Andersson som visar att man kan lita på deras kvickhet i både skidspåren och på ljudspåren.
Formsmedjans vd Palle Andersson förklarar att samarbeten inom den kreativa näringen i norr stärker den gemensamma konkurrenskraften. Han menar att det är viktigt ur ett regionalt perspektiv då det bidrar till att Norrbotten kan bibehålla talanger regionalt och skapa tillväxt.
– Men ett effektivt resursutnyttjande gynnar framför allt kundsidan, som får möjlighet till en högre kvalitetsnivå och snabbare leveranser till en rimlig kostnad. Det visar vi genom detta projekt. Nöjda kunder är en investering värd att satsa på, säger Palle Andersson.
Se resultatet på Svenska Skidförbundets webb.
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.