För världen var 2021 ett ganska svårt år men för UI/UX design var det ett bra år. Nya fantastiska webbplatser och appar skapades, ny mjukvara för grafiska designers släpptes, kreativiteten verkade flöda likt en fontän, och den äldsta levande katten i världen firade sin 34-årsdag!
När vi tittar på hur saker och ting är nu kan vi redan förutse de flesta av de kommande tendenserna inom design 2022.
Scrollningen är död - nu tar Scrollytelling över!
Scrollytelling kommer att finnas i stort sett på alla populära webbplatser du kommer att se under 2022. Användare är trötta på sidor fyllda med information som de inte har bett om.
Scrollytelling är det som får användare att faktiskt läsa och aktiveras när en användare rullar nedåt, därav dess namn. Du kan göra dem glada med dynamiska texter.
Inga klick, inget krångel med val, inga popup-fönster. Det verkar som att du stannar på ett ställe, men genom att scrolla utspelar sig historien på skärmen.
Detta kräver inte bara att designerna skapar coola bilder, utan du måste verkligen tänka på en historia som du vill berätta: handlingen och människorna du berättar den för.
Animerade loggor för varumärken online
Onlinevarumärken möter nya utmaningar och söker nya lösningar, varav en är animerad logotypdesign. Finns det några marknadsföringsfördelar med animerade logotyper för toppdesignade webbplatser? Ja, här är listan:
/Felicia, webbutvecklare på Formsmedjan
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.