Formsmedjan har följt BC Luleå på nära håll sedan bolaget bildades 2008. Nu tar man över uppdraget som Luleåklubbens kommunikationsbyrå. - Det känns som att komma hem, säger Formsmedjans VD Palle Andersson.
BC Luleås klubbdirektör Lars Mosesson ser fram emot det nya samarbetet med Formsmedjan.
Och något som blev direkt avgörande i valet av kommunikationsbyrå är Formsmedjans starka intresse för basket i allmänhet och BC Luleå i synnerhet.
- Formsmedjan är en byrå som har ett stort engagemang och driv för vår sport. De är frekventa besökare av våra matcher och det känns väldigt kul att vi nu ska börja jobba tätt tillsammans, säger BC Luleås klubbdirektör Lars Mosesson.
BC Luleå har genom åren spelat seriematcher runtom i Norrbotten och arbetat aktivt för att kunna kalla sig länets lag.
Ytterligare ett steg i detta blir det fördjupade samarbetet med Boden-baserade Formsmedjan.
- Vi känner att vi vill ha lite av en nystart och att vi är i behov av nya infallsvinklar. BC Luleå har dessutom under lång tid profilerat sig som länets lag och därför känns det kul att samarbeta med en byrå som utgår från Boden, säger Mosesson.
Formsmedjans VD Palle Andersson och hans kollegor har ett genuint basketintresse. Man har under ett antal år hjälpt Svenska Basketbollandslaget genom sin roll som digital kommunikationspartner.
Palle Andersson beskriver uppdraget att bil BC Luleås kommunikationsbyrå som att ”komma hem”.
- Det känns som att komma hem. Jag är fostrad i basketrörelsen och att få engagera sig i, för mig, basketens högborg i norra Sverige är något som är väldigt fint. Förhoppningsvis kan man också få ge tillbaka till basketen nu, säger Formsmedjans VD Palle Andersson.
Han fortsätter:
- Vi har följt, varit engagerade och älskat BC Luleå från samma dag som vi bildade vårt bolag. Vi är basketentusiaster och vi ser det både som ett ansvar och en ära att jobba tillsammans med BC Luleå. Från ett lokalregionalt perspektiv är det, för mig i alla fall, den viktigaste sportklubben vi har.
Palle Andersson ser framför allt att Formsmedjan har en roll att fylla i det långsiktiga och mer strategiska kommunikationsperspektivet.
- BC Luleå har utvecklat sin kommunikation ganska mycket de senaste åren. Det passar oss rätt bra. Vi har en viktigare roll att fylla strategiskt än operativt och praktiskt. Vi vill vara med och påverka i ett långsiktigt perspektiv för att BC Luleå ska få ut så mycket som möjligt av sin kommunikation, säger Andersson.
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.