Från och med den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics att behandla data och kommer då helt ersättas av Google Analytics 4.
Google Analytics Universal har varit branschstandard kring hur man samlar och tolkar webbplatstrafikdata länge. Drygt ett decennium faktiskt. På senare år har GDPR och personlig integritet blivit allt viktigare och i en stundande tid av förändringar kopplat till cookies är det nog ingen slump att skiftet görs just nu.
Stora skillnaden i Google Analytics 4 är att kundresan blir mer central i det nya mätverktyget. Händelser/events är i centrum av spårningen där konvertering samt konverteringsmodellering ligger i fokus. Alla händelser som en besökare gör på din webbplats eller app kan sparas och bygga publiker som man kan lära sig från. Tidigare låg sessioner som grund i mätverktyget Google Analytics Universal.
Med andra ord. Det är väldigt annorlunda och det är inte konstigt om det är många som kliar sina huvuden efter 1 juli, när det är dags att anpassa, tyda och förstå detta nya mätesätt.
Vill du veta mer, eller funderar ni kring hur ni själva ska jobba med Google Analytics 4?
Hör bara av dig till:
christoffer@formsmedjan.se
070-3447034
Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.