Hoppa till innehållet
4 september 2025

En idé tar form

Ibland träffar vi kunder som gör någonting helt nytt. Oljärs är en sådan kund. Affärsidén var visserligen inte världsunik, men den var helt oprövad i Sverige: att serva bilar snabbt och prisvärt enligt amerikansk drive through-princip. Bakom idén stod Benjamin Vikström och Jakob Pettersson som tillsammans med Thomas Vikström länge diskuterat hur marknaden för bilservice kunde förnyas och förbättras.

En stark varumärkesposition
På Oljärs genomförs fordonsservice enligt amerikansk modell. Hela 40 kontrollpunkter på bara 30 minuter, inklusive vätske- och oljebyte. Även drop-in erbjuds. Det ska sättas i relation till traditionella verkstäder som ofta vill ha bilen hela dagen och tar hutlöst betalt. Oljärs är inte bara en lek med dialekter, utan definierar själva affärsidén: snabbare och rejält på norrländska utan svammel. 

Kommunikation och teknikutveckling
När Oljärs kom till Formsmedjan hade de redan affärsidé och grunden för varumärkespositionen klar. Även hur verkstaden skulle utformas och designas, där de tagit hjälp av a och d arkitektkontor. Formsmedjans uppdrag låg bland annat i att ta fram idéer och strategi runt kommunikation och PR, lansering och en grafisk profil, samt hela den tekniska plattformen för affärs- och arbetsflödet. 

En webbapp för kund och tekniker
Att bygga den tekniska lösningen för bokning samt hela kund- och arbetsflödet var omfattande, såväl för funktion som användarupplevelse. För bilservicekunderna var det viktigt att webbappen var tydlig och lättbegriplig för en smidig bokning. För Oljärs servicepersonal var det lika viktigt med ett intuitivt och överskådligt gränssnitt för att hålla tidsfaktorn för basservice på 30 minuter och att rätt och nödvändig information hämtades externa källor. 
 
Succé direkt
Invigningen av serviceanläggningen i Sävast den 28 juni blev en succé med många nyfikna besökare som passade på att få en demonstration av Oljärs servicekoncept. Och redan under premiäröppningen för betalande kunder den 2 juli rullade det på ordentligt. På mindre än en månad, den 29 juli, hade Oljärs servat sin 100 kund. 

 

Oljärs.se

Elina Lasu Mattsson: ”Jag vill att allt ska hänga ihop”
11 nov 2025
Elina Lasu Mattsson: ”Jag vill att allt ska hänga ihop”

Elina Lasu Mattsson är Formsmedjans nya Digital Content Creator. Elina är...

Läs mer

The Routine. Från hår till helhetskoncept
4 nov 2025
The Routine. Från hår till helhetskoncept

Efter många framgångsrika år med frisörsalongen Guys and Dolls i Boden hade...

Läs mer

Back in business!
6 aug 2025
Back in business!

Efter sommarens alla små och stora projekt, båtturer, kvällsbad och glas på...

Läs mer

By Formsmedjan. Powered by YAGO.