Hoppa till innehållet
4 november 2025

The Routine. Från hår till helhetskoncept

Efter många framgångsrika år med frisörsalongen Guys and Dolls i Boden hade ägaren Johanna Wisten Olofsson en tydlig ambition. Att ta nästa steg, växla upp sin verksamhet och erbjuda mer än klipp och färg. Att skapa en plats där allt för hår, hud, naglar och kropp samlas under ett tak. Och för att göra den resan behövdes en större lokal, ett nytt koncept, fler fantastiska medarbetare och framför allt – ett varumärke som kunde bära och förmedla hela upplevelsen.

En solid grund att utgå ifrån
Som driven och erfaren entreprenör från branschen, såg Johanna att den omfattande helheten riskerade att spreta utan en tydlig riktning. Att om olika kompetenser arbetar parallellt och utan gemensam grund, kan uttrycket bli ojämnt, rekrytering svårare och varumärket otydligt. Både för kunder och medarbetare. På Formsmedjan såg vi möjligheten att börja där all hållbar och framgångsrik affärsverksamhet startar: med en solid varumärkesgrund att bygga vidare på. Genom att definiera varumärket och positionen kunde vi skapa den röda tråden som binder ihop allt – från fönsterdekor och webb till film och rådgivning.

Från strategi till handling
För att förverkliga Johannas vision om The Routine tog vi fram en varumärkesplattform som definierade allt som det nya helhetskonceptet skulle stå för – från vision och kärnvärden till personlighet och tonalitet. Plattformen blev navet i verksamheten och den röda tråd som binder samman allt till en hållbar helhet över tid.

Med grunden klar översatte vi strategin till uttryck. Den nya lokalen fick en fönsterdekor som signalerar varumärket redan från gatan – en stark, självsäker gest som visar att här händer något nytt. På insidan förmedlar miljön den värme och stilkänsla som speglar vad The Routine står för och som får kunderna att känna sig välkomna och inspirerade.
Parallellt byggde vi den digitala närvaron med en ny webbplats och varumärkesbärande filmer som berättade historien om The Routine – om helhetskonceptet, om teamet och om den kvalitetskänsla som är närvarande och kännetecknar varje behandling.

Genomtänkt helhetskoncept
The Routine är nu en salong i ett större format. I en ny lokal, med ett nytt erbjudande och ett genomtänkt helhetskoncept. The Routines kunder möts av ett uttryck som känns enhetligt och professionellt i alla sammanhang – på webben, i sociala medier, i lokalen eller i mötet med salongens olika professionella kompetenser. I vårt arbete med The Routine har vi skapat:
•    En stabil plattform för långsiktig kommunikation och varumärkesbyggande
•    Ett tydligare arbetsgivarvarumärke för att attrahera kompetenser och stärka teamkänslan
•    En struktur för extern kommunikation som speglar både värde och känsla

En värdefull investering
Strategisk kommunikation inte är förbehållen de stora företagen. Även mindre företag kan och bör jobba systematiskt med sitt varumärke, använda en kommunikationsmodell som håller över tid och skapa en enhetlig upplevelse både internt och externt. Varumärket är inte bara en snygg yta och en logotyp, utan ledstjärnan som styr varje affärsmässigt beslut, stort som smått.

Elina Lasu Mattsson: ”Jag vill att allt ska hänga ihop”
11 nov 2025
Elina Lasu Mattsson: ”Jag vill att allt ska hänga ihop”

Elina Lasu Mattsson är Formsmedjans nya Digital Content Creator. Elina är...

Läs mer

En idé tar form
4 sep 2025
En idé tar form

Ibland träffar vi kunder som gör någonting helt nytt. Oljärs är en sådan...

Läs mer

Back in business!
6 aug 2025
Back in business!

Efter sommarens alla små och stora projekt, båtturer, kvällsbad och glas på...

Läs mer

By Formsmedjan. Powered by YAGO.