Hoppa till innehållet
 
Array
(
    [_ci_data] => Array
        (
            [_ci_view] => default
            [_ci_vars] => Array
                (
                    [id] => 16
                    [name] => Strategi
                    [menu_description] => 
                    [page_parent] => 4
                    [template_id] => 2
                    [active] => 1
                    [meta_keywords] => 
                    [meta_description] => 
                    [slug] => vart-erbjudande/strategi
                    [language] => sv
                    [sort] => 0
                    [required_privilege] => 
                    [display_in_menu] => 1
                    [created] => 2025-03-05 07:59:46
                    [modified] => 2025-03-21 08:14:04
                    [created_by] => 28
                    [modified_by] => 40
                    [owned_by] => 0
                    [deleted] => 0
                    [field_1] => 
                    [field_2] => 
                    [field_3] => 
                    [field_4] => 
                    [field_5] => 
                    [field_6] => {"Images":[{"image":"/upload/images/TRANSPARANT.png ","youtube":"","video":"/upload/images/monitor/FS25%20Monitor%20-%20Strategi.mp4 ","vimeo":"","video_mobil":"","header":"Strategi","text":"","crop":"faces","link":"","css":""}]}
                    [field_7] => 
                    [field_8] => 
                    [field_9] => 
                    [field_10] => 
                    [module] => 
                    [module_param] => 
                    [page_reference] => 0
                    [landing_page] => 0
                    [title_seo] => 
                    [og_image] => 
                    [cache_expiration] => 
                    [display_in_sitemap] => 1
                    [menu_name] => 
                    [extern_url] => 
                    [css_menu] => 
                    [tab_field_order] => [6,13,11,14,12,16,15,17,18,19,20]
                    [field_11] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Fem egenskaper","text-ingress":"

Man kan likna en strategi med en karta. Den ger en överblick över det kommunikations- och affärslandskap man befinner sig i, tar ut riktningen samt ger en bild av dem prioriteringar och resurser som krävs för att nå vision och önskad position. En strategi har fem karaktäristiska egenskaper: 

\n

Tidshorisont. Sträcker sig till det slutliga målet – visionen – är uppfyllt.

\n

Upplösning. Ger det övergripande helhetsperspektivet, inte detaljerna.

\n

Samordning. Styr och visar hur alla ingående resurser samverkar.

\n

Målstyrning. Pekar ut mål samt hur och varför de ska uppfyllas.

\n

Flexibilitet. Förutsättningar och strategi kan ändras. Visionen står fast!

","text":"

Strategi och vision svarar på ”vad vill vi uppnå?” och ger en helhetsbild och övergripande syfte, identifierar behov samt pekar ut riktningen mot det slutliga målet. Taktik innebär resurstilldelning och de faktiska åtgärder som uppfyller mål och delmål, vilka förflyttar oss utifrån strategin mot visionen. Målen bör vara, men är inte alltid, specifika, detaljerade samt vara mätbara, realistiska, accepterade och tidsbundna.

","text-extra":"

Strategi och taktik är ursprungligen militära termer som beskriver den övergripande planen och de enskilda resurser som krävs för att uppnå långsiktiga mål. Mest känd är kanske general Sun Tzu, som i sin skrift ”Krigets konst” har fällt följande odödliga ord om resultatet av att genomföra olika typer av insatser utan att ha en långsiktig, övergripande plan: ”En strategi utan taktik är den långsammaste vägen till seger. Taktik utan strategi är oljudet före nederlaget.”

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Optima/Optima_belysning2.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_12] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Den viktiga varumärkesstrategin","text-ingress":"

För att man internt från företagens sida ska ha en chans att påverka den externa bilden av varumärket på ett effektivt och medvetet sätt, behövs en strukturerad, övergripande och långsiktig handlingsplan. Man behöver en strategi.

","text":"

Då varumärket bygger på externa upplevelser och förväntningar, måste vald position, personlighet och kärnvärden vara äkta, trovärdiga och långsiktigt hållbara. Det går inte att ”hitta på” vad ett företag ska stå för och uppfattas som. En kommunikativ lösnäsa kommer obönhörligen att avslöjas. En varumärkesstrategi bygger på vad företagen står för, kan och erbjuder. Det är våra kunder som fyller varumärket med äkta, relevant och attraktivt innehåll.

\n

Vår uppgift på Formsmedjan är att kombinera strategisk analys med kreativitet, erfarenhet och kunskap för att lyfta och utveckla sådant som våra kundföretag själva inte tänkt på, blivit hemmablinda för eller kanske till och med anser oviktigt.

","text-extra":"","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Nordisk%20Kock-00_00_06_22-Still009.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_13] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"66%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Vad är en strategi... egentligen? Idag kallas lite vad tusan som helst för strategi. En strategi är den övergripande, långsiktiga planen som definierar hur ett företag eller organisation ska uppnå sina övergripande mål. En strategi ger en helhetsbild av vägen mot visionen, pekar ut mål och delmål, samt varför och var resurser måste tillsättas. Att arbeta med kommunikation utan en strategi är som att bygga ett hus utan ritningar.

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_14] => {"cards":[{"type":"Text och extra text / Bild + faktaruta","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Vision och mål","text-ingress":"

Visionen ger mening till vårt dagliga arbete, är essensen av vårt arbete och våra drömmars mål med en oändlig, odefinierbar tidshorisont. När vi uppnått vår vision är vi färdiga.

","text":"

Ett mål kan uppfyllas på kort, medellång och lång sikt, är tydligt och specifikt, mätbart, realistiskt, accepterat och tidsbundet. Mål och delmål i strategin är vad som förflyttar oss mot visionen. Mål kan förändras och bytas ut i strategin – men visionen står fast! Du kan läsa mer om betydelsen av en kraftfull vision, och varför den är statisk till skillnad från strategin, under \"vad är ett varumärke\" i avsnittet om kommunikation.

","text-extra":"

Exempel: Även stora företag kämpar med skillnaden mellan mål och vision.

\n

Till exempel McDonald’s, som annonserade ett mål som vision på sin hemsida: \"Vår vision är att fisk och kyckling ska utgöra 50% av allt protein vi köper in till 2020.\"

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Hermelinen/_MG_2930.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_15] => {"cards":[{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_16] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Prata strategi med oss!

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Modul","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"fs_workers/fs_workers_frontend/","module_function":"listing","module_params":"categories=4"}]} [field_17] => {"cards":[]} [field_18] => {"cards":[]} [field_19] => {"cards":[]} [field_20] => {"cards":[]} [field_21] => 0 [field_22] => 0 [field_23] => 0 [field_24] => 0 [field_25] => 0 [field_26] => 0 [field_27] => 0 [field_28] => 0 [field_29] => 0 [field_30] => 0 [fields_settings] => {"field_6":{"monitorheightdesktop":"75vh","monitorheightmobile":"75vh"},"field_13":{"blockname":"Meny och text","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_11":{"blockname":"Vad \u00e4r en strategi?","active":"all","backgroundcolor":"bg-renlav","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_14":{"blockname":"Vision och m\u00e5l","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_12":{"blockname":"Viktiga varum\u00e4rkes- strategin","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_16":{"blockname":"Kontakt","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_15":{"blockname":"Undermeny","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_17":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_18":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_19":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_20":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"}} [lns] => [message_control] => ) [_ci_return] => 1 ) [_ci_val] => _ci_return [_ci_path] => /data/b/f/bf7d7aff-5c40-4e9e-b6c3-46d1d3507105/formsmedjan.se/public_html/site/frontend/views/templates/default.php [_ci_file] => default.php [_ci_view] => default [_ci_vars] => Array ( [id] => 16 [name] => Strategi [menu_description] => [page_parent] => 4 [template_id] => 2 [active] => 1 [meta_keywords] => [meta_description] => [slug] => vart-erbjudande/strategi [language] => sv [sort] => 0 [required_privilege] => [display_in_menu] => 1 [created] => 2025-03-05 07:59:46 [modified] => 2025-03-21 08:14:04 [created_by] => 28 [modified_by] => 40 [owned_by] => 0 [deleted] => 0 [field_1] => [field_2] => [field_3] => [field_4] => [field_5] => [field_6] => {"Images":[{"image":"/upload/images/TRANSPARANT.png ","youtube":"","video":"/upload/images/monitor/FS25%20Monitor%20-%20Strategi.mp4 ","vimeo":"","video_mobil":"","header":"Strategi","text":"","crop":"faces","link":"","css":""}]} [field_7] => [field_8] => [field_9] => [field_10] => [module] => [module_param] => [page_reference] => 0 [landing_page] => 0 [title_seo] => [og_image] => [cache_expiration] => [display_in_sitemap] => 1 [menu_name] => [extern_url] => [css_menu] => [tab_field_order] => [6,13,11,14,12,16,15,17,18,19,20] [field_11] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Fem egenskaper","text-ingress":"

Man kan likna en strategi med en karta. Den ger en överblick över det kommunikations- och affärslandskap man befinner sig i, tar ut riktningen samt ger en bild av dem prioriteringar och resurser som krävs för att nå vision och önskad position. En strategi har fem karaktäristiska egenskaper: 

\n

Tidshorisont. Sträcker sig till det slutliga målet – visionen – är uppfyllt.

\n

Upplösning. Ger det övergripande helhetsperspektivet, inte detaljerna.

\n

Samordning. Styr och visar hur alla ingående resurser samverkar.

\n

Målstyrning. Pekar ut mål samt hur och varför de ska uppfyllas.

\n

Flexibilitet. Förutsättningar och strategi kan ändras. Visionen står fast!

","text":"

Strategi och vision svarar på ”vad vill vi uppnå?” och ger en helhetsbild och övergripande syfte, identifierar behov samt pekar ut riktningen mot det slutliga målet. Taktik innebär resurstilldelning och de faktiska åtgärder som uppfyller mål och delmål, vilka förflyttar oss utifrån strategin mot visionen. Målen bör vara, men är inte alltid, specifika, detaljerade samt vara mätbara, realistiska, accepterade och tidsbundna.

","text-extra":"

Strategi och taktik är ursprungligen militära termer som beskriver den övergripande planen och de enskilda resurser som krävs för att uppnå långsiktiga mål. Mest känd är kanske general Sun Tzu, som i sin skrift ”Krigets konst” har fällt följande odödliga ord om resultatet av att genomföra olika typer av insatser utan att ha en långsiktig, övergripande plan: ”En strategi utan taktik är den långsammaste vägen till seger. Taktik utan strategi är oljudet före nederlaget.”

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Optima/Optima_belysning2.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_12] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Den viktiga varumärkesstrategin","text-ingress":"

För att man internt från företagens sida ska ha en chans att påverka den externa bilden av varumärket på ett effektivt och medvetet sätt, behövs en strukturerad, övergripande och långsiktig handlingsplan. Man behöver en strategi.

","text":"

Då varumärket bygger på externa upplevelser och förväntningar, måste vald position, personlighet och kärnvärden vara äkta, trovärdiga och långsiktigt hållbara. Det går inte att ”hitta på” vad ett företag ska stå för och uppfattas som. En kommunikativ lösnäsa kommer obönhörligen att avslöjas. En varumärkesstrategi bygger på vad företagen står för, kan och erbjuder. Det är våra kunder som fyller varumärket med äkta, relevant och attraktivt innehåll.

\n

Vår uppgift på Formsmedjan är att kombinera strategisk analys med kreativitet, erfarenhet och kunskap för att lyfta och utveckla sådant som våra kundföretag själva inte tänkt på, blivit hemmablinda för eller kanske till och med anser oviktigt.

","text-extra":"","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Nordisk%20Kock-00_00_06_22-Still009.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_13] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"66%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Vad är en strategi... egentligen? Idag kallas lite vad tusan som helst för strategi. En strategi är den övergripande, långsiktiga planen som definierar hur ett företag eller organisation ska uppnå sina övergripande mål. En strategi ger en helhetsbild av vägen mot visionen, pekar ut mål och delmål, samt varför och var resurser måste tillsättas. Att arbeta med kommunikation utan en strategi är som att bygga ett hus utan ritningar.

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_14] => {"cards":[{"type":"Text och extra text / Bild + faktaruta","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Vision och mål","text-ingress":"

Visionen ger mening till vårt dagliga arbete, är essensen av vårt arbete och våra drömmars mål med en oändlig, odefinierbar tidshorisont. När vi uppnått vår vision är vi färdiga.

","text":"

Ett mål kan uppfyllas på kort, medellång och lång sikt, är tydligt och specifikt, mätbart, realistiskt, accepterat och tidsbundet. Mål och delmål i strategin är vad som förflyttar oss mot visionen. Mål kan förändras och bytas ut i strategin – men visionen står fast! Du kan läsa mer om betydelsen av en kraftfull vision, och varför den är statisk till skillnad från strategin, under \"vad är ett varumärke\" i avsnittet om kommunikation.

","text-extra":"

Exempel: Även stora företag kämpar med skillnaden mellan mål och vision.

\n

Till exempel McDonald’s, som annonserade ett mål som vision på sin hemsida: \"Vår vision är att fisk och kyckling ska utgöra 50% av allt protein vi köper in till 2020.\"

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Hermelinen/_MG_2930.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_15] => {"cards":[{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_16] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Prata strategi med oss!

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Modul","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"fs_workers/fs_workers_frontend/","module_function":"listing","module_params":"categories=4"}]} [field_17] => {"cards":[]} [field_18] => {"cards":[]} [field_19] => {"cards":[]} [field_20] => {"cards":[]} [field_21] => 0 [field_22] => 0 [field_23] => 0 [field_24] => 0 [field_25] => 0 [field_26] => 0 [field_27] => 0 [field_28] => 0 [field_29] => 0 [field_30] => 0 [fields_settings] => {"field_6":{"monitorheightdesktop":"75vh","monitorheightmobile":"75vh"},"field_13":{"blockname":"Meny och text","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_11":{"blockname":"Vad \u00e4r en strategi?","active":"all","backgroundcolor":"bg-renlav","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_14":{"blockname":"Vision och m\u00e5l","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_12":{"blockname":"Viktiga varum\u00e4rkes- strategin","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_16":{"blockname":"Kontakt","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_15":{"blockname":"Undermeny","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_17":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_18":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_19":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_20":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"}} [lns] => [message_control] => ) [_ci_return] => 1 [id] => 16 [name] => Strategi [menu_description] => [page_parent] => 4 [template_id] => 2 [active] => 1 [meta_keywords] => [meta_description] => [slug] => vart-erbjudande/strategi [language] => sv [sort] => 0 [required_privilege] => [display_in_menu] => 1 [created] => 2025-03-05 07:59:46 [modified] => 2025-03-21 08:14:04 [created_by] => 28 [modified_by] => 40 [owned_by] => 0 [deleted] => 0 [field_1] => [field_2] => [field_3] => [field_4] => [field_5] => [field_6] => {"Images":[{"image":"/upload/images/TRANSPARANT.png ","youtube":"","video":"/upload/images/monitor/FS25%20Monitor%20-%20Strategi.mp4 ","vimeo":"","video_mobil":"","header":"Strategi","text":"","crop":"faces","link":"","css":""}]} [field_7] => [field_8] => [field_9] => [field_10] => [module] => [module_param] => [page_reference] => 0 [landing_page] => 0 [title_seo] => [og_image] => [cache_expiration] => [display_in_sitemap] => 1 [menu_name] => [extern_url] => [css_menu] => [tab_field_order] => [6,13,11,14,12,16,15,17,18,19,20] [field_11] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Fem egenskaper","text-ingress":"

Man kan likna en strategi med en karta. Den ger en överblick över det kommunikations- och affärslandskap man befinner sig i, tar ut riktningen samt ger en bild av dem prioriteringar och resurser som krävs för att nå vision och önskad position. En strategi har fem karaktäristiska egenskaper: 

\n

Tidshorisont. Sträcker sig till det slutliga målet – visionen – är uppfyllt.

\n

Upplösning. Ger det övergripande helhetsperspektivet, inte detaljerna.

\n

Samordning. Styr och visar hur alla ingående resurser samverkar.

\n

Målstyrning. Pekar ut mål samt hur och varför de ska uppfyllas.

\n

Flexibilitet. Förutsättningar och strategi kan ändras. Visionen står fast!

","text":"

Strategi och vision svarar på ”vad vill vi uppnå?” och ger en helhetsbild och övergripande syfte, identifierar behov samt pekar ut riktningen mot det slutliga målet. Taktik innebär resurstilldelning och de faktiska åtgärder som uppfyller mål och delmål, vilka förflyttar oss utifrån strategin mot visionen. Målen bör vara, men är inte alltid, specifika, detaljerade samt vara mätbara, realistiska, accepterade och tidsbundna.

","text-extra":"

Strategi och taktik är ursprungligen militära termer som beskriver den övergripande planen och de enskilda resurser som krävs för att uppnå långsiktiga mål. Mest känd är kanske general Sun Tzu, som i sin skrift ”Krigets konst” har fällt följande odödliga ord om resultatet av att genomföra olika typer av insatser utan att ha en långsiktig, övergripande plan: ”En strategi utan taktik är den långsammaste vägen till seger. Taktik utan strategi är oljudet före nederlaget.”

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Optima/Optima_belysning2.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_12] => {"cards":[{"type":"Bild + faktaruta / text och extra text","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Den viktiga varumärkesstrategin","text-ingress":"

För att man internt från företagens sida ska ha en chans att påverka den externa bilden av varumärket på ett effektivt och medvetet sätt, behövs en strukturerad, övergripande och långsiktig handlingsplan. Man behöver en strategi.

","text":"

Då varumärket bygger på externa upplevelser och förväntningar, måste vald position, personlighet och kärnvärden vara äkta, trovärdiga och långsiktigt hållbara. Det går inte att ”hitta på” vad ett företag ska stå för och uppfattas som. En kommunikativ lösnäsa kommer obönhörligen att avslöjas. En varumärkesstrategi bygger på vad företagen står för, kan och erbjuder. Det är våra kunder som fyller varumärket med äkta, relevant och attraktivt innehåll.

\n

Vår uppgift på Formsmedjan är att kombinera strategisk analys med kreativitet, erfarenhet och kunskap för att lyfta och utveckla sådant som våra kundföretag själva inte tänkt på, blivit hemmablinda för eller kanske till och med anser oviktigt.

","text-extra":"","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Nordisk%20Kock-00_00_06_22-Still009.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_13] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"66%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Vad är en strategi... egentligen? Idag kallas lite vad tusan som helst för strategi. En strategi är den övergripande, långsiktiga planen som definierar hur ett företag eller organisation ska uppnå sina övergripande mål. En strategi ger en helhetsbild av vägen mot visionen, pekar ut mål och delmål, samt varför och var resurser måste tillsättas. Att arbeta med kommunikation utan en strategi är som att bygga ett hus utan ritningar.

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_14] => {"cards":[{"type":"Text och extra text / Bild + faktaruta","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"Vision och mål","text-ingress":"

Visionen ger mening till vårt dagliga arbete, är essensen av vårt arbete och våra drömmars mål med en oändlig, odefinierbar tidshorisont. När vi uppnått vår vision är vi färdiga.

","text":"

Ett mål kan uppfyllas på kort, medellång och lång sikt, är tydligt och specifikt, mätbart, realistiskt, accepterat och tidsbundet. Mål och delmål i strategin är vad som förflyttar oss mot visionen. Mål kan förändras och bytas ut i strategin – men visionen står fast! Du kan läsa mer om betydelsen av en kraftfull vision, och varför den är statisk till skillnad från strategin, under \"vad är ett varumärke\" i avsnittet om kommunikation.

","text-extra":"

Exempel: Även stora företag kämpar med skillnaden mellan mål och vision.

\n

Till exempel McDonald’s, som annonserade ett mål som vision på sin hemsida: \"Vår vision är att fisk och kyckling ska utgöra 50% av allt protein vi köper in till 2020.\"

","image":"/upload/images/2025_kundbilder/Hermelinen/_MG_2930.jpg ","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_15] => {"cards":[{"type":"Undermeny","width":"100%","blockspacing":"extra","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""}]} [field_16] => {"cards":[{"type":"Textfält","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"

Prata strategi med oss!

","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"","module_function":"small_listing","module_params":""},{"type":"Modul","width":"100%","blockspacing":"ingen","textcolor":"#fa00b7","bgcolor":"#fa00b7","preheading":"","heading":"","text-ingress":"","text":"","text-extra":"","image":"","crop":"faces","video":"","vimeo":"","youtube":"","link":"","module":"fs_workers/fs_workers_frontend/","module_function":"listing","module_params":"categories=4"}]} [field_17] => {"cards":[]} [field_18] => {"cards":[]} [field_19] => {"cards":[]} [field_20] => {"cards":[]} [field_21] => 0 [field_22] => 0 [field_23] => 0 [field_24] => 0 [field_25] => 0 [field_26] => 0 [field_27] => 0 [field_28] => 0 [field_29] => 0 [field_30] => 0 [fields_settings] => {"field_6":{"monitorheightdesktop":"75vh","monitorheightmobile":"75vh"},"field_13":{"blockname":"Meny och text","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_11":{"blockname":"Vad \u00e4r en strategi?","active":"all","backgroundcolor":"bg-renlav","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_14":{"blockname":"Vision och m\u00e5l","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_12":{"blockname":"Viktiga varum\u00e4rkes- strategin","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"container","extra":"1","padding":"1"},"field_16":{"blockname":"Kontakt","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_15":{"blockname":"Undermeny","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_17":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_18":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_19":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"},"field_20":{"blockname":"","active":"all","backgroundcolor":"bg-color-white","slider":"1","container":"0","extra":"1","padding":"1"}} [lns] => [message_control] => )
Meny och text
px-sm-2 bg-color-white py-3 container
Textfält 66%

Vad är en strategi... egentligen? Idag kallas lite vad tusan som helst för strategi. En strategi är den övergripande, långsiktiga planen som definierar hur ett företag eller organisation ska uppnå sina övergripande mål. En strategi ger en helhetsbild av vägen mot visionen, pekar ut mål och delmål, samt varför och var resurser måste tillsättas. Att arbeta med kommunikation utan en strategi är som att bygga ett hus utan ritningar.

Vad är en strategi?
px-sm-2 bg-renlav has_bg_color py-3 container
Bild + faktaruta / text och extra text 100%

Fem egenskaper

Man kan likna en strategi med en karta. Den ger en överblick över det kommunikations- och affärslandskap man befinner sig i, tar ut riktningen samt ger en bild av dem prioriteringar och resurser som krävs för att nå vision och önskad position. En strategi har fem karaktäristiska egenskaper: 

Tidshorisont. Sträcker sig till det slutliga målet – visionen – är uppfyllt.

Upplösning. Ger det övergripande helhetsperspektivet, inte detaljerna.

Samordning. Styr och visar hur alla ingående resurser samverkar.

Målstyrning. Pekar ut mål samt hur och varför de ska uppfyllas.

Flexibilitet. Förutsättningar och strategi kan ändras. Visionen står fast!

Strategi och vision svarar på ”vad vill vi uppnå?” och ger en helhetsbild och övergripande syfte, identifierar behov samt pekar ut riktningen mot det slutliga målet. Taktik innebär resurstilldelning och de faktiska åtgärder som uppfyller mål och delmål, vilka förflyttar oss utifrån strategin mot visionen. Målen bör vara, men är inte alltid, specifika, detaljerade samt vara mätbara, realistiska, accepterade och tidsbundna.

Läs mer
Vision och mål
px-sm-2 bg-color-white py-3 container
Text och extra text / Bild + faktaruta 100%

Vision och mål

Visionen ger mening till vårt dagliga arbete, är essensen av vårt arbete och våra drömmars mål med en oändlig, odefinierbar tidshorisont. När vi uppnått vår vision är vi färdiga.

Ett mål kan uppfyllas på kort, medellång och lång sikt, är tydligt och specifikt, mätbart, realistiskt, accepterat och tidsbundet. Mål och delmål i strategin är vad som förflyttar oss mot visionen. Mål kan förändras och bytas ut i strategin – men visionen står fast! Du kan läsa mer om betydelsen av en kraftfull vision, och varför den är statisk till skillnad från strategin, under "vad är ett varumärke" i avsnittet om kommunikation.

Läs mer
Viktiga varumärkes- strategin
px-sm-2 bg-color-white py-3 container
Bild + faktaruta / text och extra text 100%

Den viktiga varumärkesstrategin

För att man internt från företagens sida ska ha en chans att påverka den externa bilden av varumärket på ett effektivt och medvetet sätt, behövs en strukturerad, övergripande och långsiktig handlingsplan. Man behöver en strategi.

Då varumärket bygger på externa upplevelser och förväntningar, måste vald position, personlighet och kärnvärden vara äkta, trovärdiga och långsiktigt hållbara. Det går inte att ”hitta på” vad ett företag ska stå för och uppfattas som. En kommunikativ lösnäsa kommer obönhörligen att avslöjas. En varumärkesstrategi bygger på vad företagen står för, kan och erbjuder. Det är våra kunder som fyller varumärket med äkta, relevant och attraktivt innehåll.

Vår uppgift på Formsmedjan är att kombinera strategisk analys med kreativitet, erfarenhet och kunskap för att lyfta och utveckla sådant som våra kundföretag själva inte tänkt på, blivit hemmablinda för eller kanske till och med anser oviktigt.

Läs mer
Kontakt
px-0 bg-color-white py-3
Textfält 100%

Prata strategi med oss!

Modul 100%
Denise Sundvall Projektledare & Kontorschef

Denise Sundvall

Projektledare & Kontorschef
0921 – 695 90
@
Sara Harila Projektledare

Sara Harila

Projektledare
070 – 225 66 55
@
Marcus Zerpe Senior Creative Director

Marcus Zerpe

Senior Creative Director
0921 – 695 98
@
Christoffer Gramner Projektledare & Strateg

Christoffer Gramner

Projektledare & Strateg
0921 – 695 97
@
Palle Andersson VD & Creative Director

Palle Andersson

VD & Creative Director
0921 – 695 96
@
Undermeny
px-0 bg-color-white py-3
By Formsmedjan. Powered by YAGO.