Hoppa till innehållet
26 jan 2020

Årets basketkommunikatör 2020 utsedd

Under finalen av Svenska Cupen i Luleå tilldelades Borås Basket priset Årets Basketkommunikatör 2020, för sitt goda arbete med att kommunicera basketsporten.

 

För att ta hem titeln årets basketkommunikatör krävs det att föreningen med framgång verkat för att öka kännedom, intresse och efterfrågan kring basketsporten det gångna kalenderåret med kommunikationsverktyg.

 

Priset, som för första gången delades ut, är ett årligt återkommande pris som delas ut av Svenska Basketbollförbundet i samarbete med Formsmedjan Strategisk kommunikation.

 

Christoffer Gramner, Formsmedjan: 
”Intresset och engagemanget kring priset har redan på förväg vida överträffat våra förväntningar, nomineringarna har strömmat in i 100-tal från precis hela landet, så det har varit ett gediget arbete för jurygruppen.

 

Johannes Wohlert, kommunikationschef SBBF:
Vi ser fler och fler goda exempel runtom i Basketsverige på kommunikativa insatser. Det var också många bredd- och ungdomsföreningar som nominerades och det är tydligt att det finns mycket kompetens därute. Ett stort tack till Formsmedjan som tog detta initiativ, det ger ringar på vattnet.” 

 

Efter att jurygruppen hade gått igenom alla nomineringar så var det slutligen två föreningar som gjorde upp om förstaplatsen. Den slutgiltiga omröstningen blev en jämn historia, där BC Luleå som driver kommunikation på ett otroligt bra sätt i SBL Herr var den ena föreningen. Valet landade slutligen på Borås Basket som får utmärkelsen när man ser på deras kommunikationsinsatser över hela linjen, från djup och bredd till elitverksamhet.

 

Motiveringen Årets Basketkommunikatör lyder:
För ett strukturerat, medvetet och aktivt kommunikationsarbete som pågått under många års tid. De inkluderar alla delar av föreningen i syfte att bredda verksamheten med större delaktighet och ökat intresse i basketsporten. Inte minst den senaste damsatsningen drivs med hög professionalitet och stort engagemang.

Man påvisar detta genom digitala, analoga och sociala plattformar på ett förtjänstfullt sätt. 

 

Emma Karamovic, som spelar i Luleå Basket men har sin basketbakgrund i Borås Basket, mottog priset som förutom äran var en check på 10 000kr.

 

Hemma i Boråshallen nådde vi Borås Baskets ordförande, Maria Wiland, som uttrycker sig som följande om vinsten:

”Det är med stor ödmjukhet vi tar emot den här utmärkelsen, och vi är otroligt glada och stolta över den! Allt vi gör varje dag i Borås Basket vill vi ska bidra till att vi når våra mål och vår vision. En viktig del i detta är naturligtvis att vi behöver vara mycket medvetna om hur vi kommunicerar det vi gör och vill göra i föreningen. Vi är väldigt tacksamma och stolta över alla som arbetar i vår förening med att ständigt utveckla vår kommunikationsplattform. De brinner för det vi vill åstadkomma i Borås Basket, och är exceptionellt duktiga och drivna i att kommunicera det på ett nytt, fräscht och spännande sätt. Den här utnämningen tillägnas alla delaktiga i Borås Baskets arbete med kommunikation, som bidrar till att bana ny väg för vår verksamhet, att vi uppnår vår vision och inte minst ett ökat intresse för basketsporten!”

 

Palle Andersson, Formsmedjan avslutar: Nu fortsätter samarbetet mellan Formsmedjan och SBBF att utveckla och höja svensk baskets kommunikation på olika nivåer, det är något vi ser fram emot.”

 

Jury:
Johannes Wohlert, kommunikationschef Svenska Basketbollförbundet
Anna Jonsson, Bodens Energi (f.d klubbdirektör Luleå Basketbollklubb)
Per-Olof Persson, Regionala kollektivtrafikmyndigheten (f.d ordf SBL Dam)
Palle Andersson, Formsmedjan Strategisk kommunikation
Christoffer Gramner, Formsmedjan Strategisk kommunikation
Martin Lundberg, EZ Web

 

Foto: Ola Norén, Frilansfotograferna

Alla nyheter

Vi hjälper våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken – och med det skapa bättre affärer.

Så här gör vi

By Formsmedjan. Powered by Yago