Vi använder cookies och andra spårningsteknologier för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån.
IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email? Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”. Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig? Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Var kritisk mot alla meddelanden som innehåller länkar eller bifogade filer. Tänk, skulle verkligen den här personen eller organisationen skicka detta mail till mig?
Fråga avsändaren om dom verkligen skickat meddelandet med länken. Gärna via en annan kanal än den som meddelandet kommer ifrån.
Granska avsändaren, även om meddelandet kommer från en känd avsändare. Detta kan betyda att man kontrollerar att e-postadressen stämmer överens. Var medveten om att bara för att det ser ut som att mailet skickats av en särskild avsändare så behöver det inte vara denne som skickat det.
Granska den bifogade länken. I de flesta e-postprogram kan man föra musen över länken för att se vart den går. Om ett meddelande ser ut att komma från din bank, men webbadressen går till en annan plats, så var skeptisk till att klicka på den.- Se till att du har skyddat din dator med antivirus.
Se till att informera dina medarbetare om phishing-attacker och om de stora riskerna för dataintrång.
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.
IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email? Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”. Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig? Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Var kritisk mot alla meddelanden som innehåller länkar eller bifogade filer. Tänk, skulle verkligen den här personen eller organisationen skicka detta mail till mig?
Fråga avsändaren om dom verkligen skickat meddelandet med länken. Gärna via en annan kanal än den som meddelandet kommer ifrån.
Granska avsändaren, även om meddelandet kommer från en känd avsändare. Detta kan betyda att man kontrollerar att e-postadressen stämmer överens. Var medveten om att bara för att det ser ut som att mailet skickats av en särskild avsändare så behöver det inte vara denne som skickat det.
Granska den bifogade länken. I de flesta e-postprogram kan man föra musen över länken för att se vart den går. Om ett meddelande ser ut att komma från din bank, men webbadressen går till en annan plats, så var skeptisk till att klicka på den.- Se till att du har skyddat din dator med antivirus.
Se till att informera dina medarbetare om phishing-attacker och om de stora riskerna för dataintrång.
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.
IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email? Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”. Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig? Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Var kritisk mot alla meddelanden som innehåller länkar eller bifogade filer. Tänk, skulle verkligen den här personen eller organisationen skicka detta mail till mig?
Fråga avsändaren om dom verkligen skickat meddelandet med länken. Gärna via en annan kanal än den som meddelandet kommer ifrån.
Granska avsändaren, även om meddelandet kommer från en känd avsändare. Detta kan betyda att man kontrollerar att e-postadressen stämmer överens. Var medveten om att bara för att det ser ut som att mailet skickats av en särskild avsändare så behöver det inte vara denne som skickat det.
Granska den bifogade länken. I de flesta e-postprogram kan man föra musen över länken för att se vart den går. Om ett meddelande ser ut att komma från din bank, men webbadressen går till en annan plats, så var skeptisk till att klicka på den.- Se till att du har skyddat din dator med antivirus.
Se till att informera dina medarbetare om phishing-attacker och om de stora riskerna för dataintrång.
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
Vår resa med Hermelinen fortsätter – nu tillsammans med Kry
Sedan 2018 har Formsmedjan varit Hermelinens strategiska varumärkespartner. Tillsammans har vi definierat visionen, och byggt en stark position på marknaden. Vi har format kommunikation som visar känslor, ställningstaganden och inspirerat – i alla dess former. Nu tar Hermelinen nästa steg i sin utveckling och blir en del av Kry. För oss innebär det att vår gemensamma resa går in i ett nytt kapitel, där vi fortsatt är en del i den resan.
Pressmeddelandet i sin helhet kommer här:
Den 1 maj blir Norrbottens största privata frisk- och sjukvårdskoncern, Hermelinen, en del av Kry. Med den förändringen tar Kry tillsammans med Hermelinen ännu ett steg för att utveckla och förbättra vården i Norrbotten.
Hermelinen har sedan 1991 byggt upp ett starkt och uppskattat vårderbjudande i Luleå, Kiruna och Sävast, med primärvård, specialistvård, operationer och företagshälsovård samt förebyggande friskvård och rehabilitering. Totalt har koncernen 140 medarbetare, 350 000 patientkontakter/ kundkontakter. Genom att bli en del av Kry skapas nya möjligheter att integrera digitala och fysiska lösningar vilket kommer innebär att fler kan få hjälp på sina egna villkor.
– Att få chansen att erbjuda norrbottningarna sjukvård på plats är en dröm vi haft länge på Kry. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan – varför finns ni inte i norra Sverige där ni verkligen behövs. Nu är vi där och nu är det upp till oss att tillsammans med Hermelinens alla medarbetare visa att 08:or och norrlänningar kan göra sjukvården mer tillgänglig för alla, oavsett var de bor. Vi har aldrig fattat varför stockholmare ska ha bättre tillgång till vård än i norrlänningar, säger Kalle Conneryd Lundgren, VD för Kry.
Hermelinens VD, Per-Erik Mattson, menar att det är ett stort steg för både Hermelinen och Norrbotten att Kry nu kliver in och är med och utvecklar framtidens vård i regionen.
– Vi och Kry är födda ur samma vilja att förändra sjukvården. För oss på Hermelinen har det alltid handlat om mer än sjukvård – vi vill skapa en obruten värdekedja där vi inte bara behandlar skador och sjukdomar, utan också jobbar förebyggande och långsiktigt med hälsa och rehabilitering. Tillsammans har vi som mål att Rehabiliteringen flyttar fram sina positioner i vårdsverige. Det är en filosofi som Kry delar, och tillsammans kan vi nu hjälpa ännu fler patienter till den vård de behöver säger Per-Erik Mattson, VD för Hermelinen.
Krys arbetssätt innebär att patienternas behov avgör om de får hjälp digitalt eller fysiskt. På så sätt kan väntetider minimeras, samtidigt som fler får vård där och när de behöver det. Väl fungerande digitala verktyg är både en arbetsmiljöfråga och ekonomisk fråga då den administrativa bördan håller på att ta över. Genom Hermelinens breda utbud skapas en unik möjlighet att erbjuda patienter en helhetslösning för deras hälsa. Behovet av att ta sig till sin vårdcentral minskar också när de ärenden som passar för det kan lösas på distans.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
Vår resa med Hermelinen fortsätter – nu tillsammans med Kry
Sedan 2018 har Formsmedjan varit Hermelinens strategiska varumärkespartner. Tillsammans har vi definierat visionen, och byggt en stark position på marknaden. Vi har format kommunikation som visar känslor, ställningstaganden och inspirerat – i alla dess former. Nu tar Hermelinen nästa steg i sin utveckling och blir en del av Kry. För oss innebär det att vår gemensamma resa går in i ett nytt kapitel, där vi fortsatt är en del i den resan.
Pressmeddelandet i sin helhet kommer här:
Den 1 maj blir Norrbottens största privata frisk- och sjukvårdskoncern, Hermelinen, en del av Kry. Med den förändringen tar Kry tillsammans med Hermelinen ännu ett steg för att utveckla och förbättra vården i Norrbotten.
Hermelinen har sedan 1991 byggt upp ett starkt och uppskattat vårderbjudande i Luleå, Kiruna och Sävast, med primärvård, specialistvård, operationer och företagshälsovård samt förebyggande friskvård och rehabilitering. Totalt har koncernen 140 medarbetare, 350 000 patientkontakter/ kundkontakter. Genom att bli en del av Kry skapas nya möjligheter att integrera digitala och fysiska lösningar vilket kommer innebär att fler kan få hjälp på sina egna villkor.
– Att få chansen att erbjuda norrbottningarna sjukvård på plats är en dröm vi haft länge på Kry. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan – varför finns ni inte i norra Sverige där ni verkligen behövs. Nu är vi där och nu är det upp till oss att tillsammans med Hermelinens alla medarbetare visa att 08:or och norrlänningar kan göra sjukvården mer tillgänglig för alla, oavsett var de bor. Vi har aldrig fattat varför stockholmare ska ha bättre tillgång till vård än i norrlänningar, säger Kalle Conneryd Lundgren, VD för Kry.
Hermelinens VD, Per-Erik Mattson, menar att det är ett stort steg för både Hermelinen och Norrbotten att Kry nu kliver in och är med och utvecklar framtidens vård i regionen.
– Vi och Kry är födda ur samma vilja att förändra sjukvården. För oss på Hermelinen har det alltid handlat om mer än sjukvård – vi vill skapa en obruten värdekedja där vi inte bara behandlar skador och sjukdomar, utan också jobbar förebyggande och långsiktigt med hälsa och rehabilitering. Tillsammans har vi som mål att Rehabiliteringen flyttar fram sina positioner i vårdsverige. Det är en filosofi som Kry delar, och tillsammans kan vi nu hjälpa ännu fler patienter till den vård de behöver säger Per-Erik Mattson, VD för Hermelinen.
Krys arbetssätt innebär att patienternas behov avgör om de får hjälp digitalt eller fysiskt. På så sätt kan väntetider minimeras, samtidigt som fler får vård där och när de behöver det. Väl fungerande digitala verktyg är både en arbetsmiljöfråga och ekonomisk fråga då den administrativa bördan håller på att ta över. Genom Hermelinens breda utbud skapas en unik möjlighet att erbjuda patienter en helhetslösning för deras hälsa. Behovet av att ta sig till sin vårdcentral minskar också när de ärenden som passar för det kan lösas på distans.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email? Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”. Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig? Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Var kritisk mot alla meddelanden som innehåller länkar eller bifogade filer. Tänk, skulle verkligen den här personen eller organisationen skicka detta mail till mig?
Fråga avsändaren om dom verkligen skickat meddelandet med länken. Gärna via en annan kanal än den som meddelandet kommer ifrån.
Granska avsändaren, även om meddelandet kommer från en känd avsändare. Detta kan betyda att man kontrollerar att e-postadressen stämmer överens. Var medveten om att bara för att det ser ut som att mailet skickats av en särskild avsändare så behöver det inte vara denne som skickat det.
Granska den bifogade länken. I de flesta e-postprogram kan man föra musen över länken för att se vart den går. Om ett meddelande ser ut att komma från din bank, men webbadressen går till en annan plats, så var skeptisk till att klicka på den.- Se till att du har skyddat din dator med antivirus.
Se till att informera dina medarbetare om phishing-attacker och om de stora riskerna för dataintrång.
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.
IT-attacker ökade så mycket som 300% under pandemin och mer än hälften av alla företag i Europa och Mellanöstern har fallit offer för denna typ av brott.
9 av 10 IT-attacker startar med ett så kallat "phishing-email".
Hur identifierar man ett phishing-email? Det kan vara mycket svårt att identifiera ett phishing-email. 3 miljarder phishing-emails skickas ut varje dag. Dessa phishing-emails blir mer och mer professionella och svårare att identifiera, alltså kan det bara vara en tidsfråga innan ditt företag utsätts.
Över 90% av dataintrång har att göra med ”den mänskliga faktorn”. Det kan t.ex. starta med ett mejl som ser ut att komma från din medarbetare. Mejlet innehåller en sedvanlig hälsning från din medarbetare samt en länk som du klickar på. Så enkelt kan det vara att öppna dörrarna till ett dataintrång. Det tar i genomsnitt 212 dagar innan attacken upptäcks, och i många fall är företaget inte ens medvetet om att de fallit offer för en phishing-attack.
Konsekvenserna av ett phishing-email kan vara förödande på många sätt När IT-brottslingarna väl har lyckats komma över inlogg, kan de komma åt konfidentiella och privata data som sedan kan läckas eller säljas eller användas som utpressningsmedel. IT-brottslingar kan fullfölja sin handling mycket diskret och långsamt för att hämta in så mycket känsligt innehåll som möjligt. Ett genomsnittligt dataintrång förra året kostade ett företag 4,35 miljoner. Denna summa gäller alltså ett enda intrång.
Vad kan ditt företag göra för att skydda sig? Formsmedjans IT-expert Marcus Svedberg ger några tips:
- En stor del av cyberattacker mot företag börjar med ett e-postmeddelande som innehåller en skadlig fil eller länk. Ofta kan meddelanden vara av personlig natur, och innehåller ofta länkar såsom "Glöm inte att godkänna din bokning, klicka här för att visa den.", eller ett meddelande som ser ut att komma från exempelvis Facebook. "Kalle har skickat ett meddelande till dig, klicka här för att läsa det".
Det man kan göra som grundläggande säkerhet är:
Var kritisk mot alla meddelanden som innehåller länkar eller bifogade filer. Tänk, skulle verkligen den här personen eller organisationen skicka detta mail till mig?
Fråga avsändaren om dom verkligen skickat meddelandet med länken. Gärna via en annan kanal än den som meddelandet kommer ifrån.
Granska avsändaren, även om meddelandet kommer från en känd avsändare. Detta kan betyda att man kontrollerar att e-postadressen stämmer överens. Var medveten om att bara för att det ser ut som att mailet skickats av en särskild avsändare så behöver det inte vara denne som skickat det.
Granska den bifogade länken. I de flesta e-postprogram kan man föra musen över länken för att se vart den går. Om ett meddelande ser ut att komma från din bank, men webbadressen går till en annan plats, så var skeptisk till att klicka på den.- Se till att du har skyddat din dator med antivirus.
Se till att informera dina medarbetare om phishing-attacker och om de stora riskerna för dataintrång.
Hoppas att du fick ut något av värde av denna text och slipper simma med de fula fiskarna.