En tydlig marknadsposition & starkt arbetsgivarvarumärke gör J&B till en vinnare.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
En tydlig marknadsposition & starkt arbetsgivarvarumärke gör J&B till en vinnare.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
Jenny Andersson Eman var med och startade Formsmedjan 2008 och jobbade här fram till 2017. Efter åtta år som kommunikatör hos Bodenbo återvänder hon nu till Formsmedjan som projektledare och strateg.
-Det känns som att komma hem igen, säger Jenny med ett leende.
Jenny har haft stor betydelse för Formsmedjans utveckling. Redan under sin utbildning till industriell designer vid LTU gjorde hon sitt examensarbete hos den anrika skomakeri- och skinnhantverkarföretaget Kero. Ett samarbete som resulterade i att Kero blev Formsmedjans allra första kund.
-Något som utmärker Formsmedjan och som är ett kvalitetstecken i sig, är att byrån har väldigt långsiktiga kundrelationer. Kero är fortfarande kund efter mer än 15 år, säger Jenny.
Med Jennys återkomst kommer Formsmedjan att ha stor nytta av hennes erfarenhet och nya idéer, som kommer att stärka byråns utvecklingsarbete och kundrelationer ytterligare.
-När man har varit borta ett tag ser man på verksamheten med nya ögon. Jag hoppas kunna bidra med lite nya förslag och starta några spännande utvecklingsprojekt.
Formsmedjan har fått tillfällig förstärkning av praktikanterna Sara och Natalia, som är mitt uppe i sin tvååriga utbildning inom digital marknadsföring på IHM Business School.
–Vi har fått arbeta mycket med Google Ads och Google Analytics och hur systemen fungerar. Det har varit väldigt lärorikt, säger Sara och får medhåll av Natalia:
–Även efter kurserna på skolan i Google Ads finns det mycket att lära. Då är det jättebra att sitta nära och arbeta tillsammans med Pablo, han är duktig på det.
Både Sara och Natalia tycker att de på Formsmedjan har haft mycket nytta av kursen i medieplanering där de fick känna på hur man arbetar med kreativitet och strategiskt tänkande.
–På Formsmedjan har vi verkligen fått chansen att arbeta med kommunikation i ett helhetsperspektiv, med strategi och planering, samtidigt som vi har fått fördjupa oss i de digitala verktygen, berättar Sara.
–Jag har bland annat fått sitta med Christoffer och lägga upp grunden för en kunds varumärkesstrategiska modell. Det var jätteintressant, säger Natalia.
Och till några som går en utbildning i digital kommunikation är frågan given: vad trendar och kommer bli viktigt gällande digital kommunikation om tio år?
–AI så klart. Den tar plats överallt nu. Men än så länge behövs människan där och kontrollerar. TikTok kommer bli en allt viktigare marknadsföringskanal med sina reels, spår Sara.
Natalia håller med men hoppas att utvecklingen går åt ett annat håll.
–Det här ständiga bombarderandet av splittrad information är inte bra för våra hjärnors utveckling. Vi måste kunna reflektera, tänka och analysera också. Vi får inte fastna i den där 15-sekunders-fällan.
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
Jenny Andersson Eman var med och startade Formsmedjan 2008 och jobbade här fram till 2017. Efter åtta år som kommunikatör hos Bodenbo återvänder hon nu till Formsmedjan som projektledare och strateg.
-Det känns som att komma hem igen, säger Jenny med ett leende.
Jenny har haft stor betydelse för Formsmedjans utveckling. Redan under sin utbildning till industriell designer vid LTU gjorde hon sitt examensarbete hos den anrika skomakeri- och skinnhantverkarföretaget Kero. Ett samarbete som resulterade i att Kero blev Formsmedjans allra första kund.
-Något som utmärker Formsmedjan och som är ett kvalitetstecken i sig, är att byrån har väldigt långsiktiga kundrelationer. Kero är fortfarande kund efter mer än 15 år, säger Jenny.
Med Jennys återkomst kommer Formsmedjan att ha stor nytta av hennes erfarenhet och nya idéer, som kommer att stärka byråns utvecklingsarbete och kundrelationer ytterligare.
-När man har varit borta ett tag ser man på verksamheten med nya ögon. Jag hoppas kunna bidra med lite nya förslag och starta några spännande utvecklingsprojekt.
Formsmedjan har fått tillfällig förstärkning av praktikanterna Sara och Natalia, som är mitt uppe i sin tvååriga utbildning inom digital marknadsföring på IHM Business School.
–Vi har fått arbeta mycket med Google Ads och Google Analytics och hur systemen fungerar. Det har varit väldigt lärorikt, säger Sara och får medhåll av Natalia:
–Även efter kurserna på skolan i Google Ads finns det mycket att lära. Då är det jättebra att sitta nära och arbeta tillsammans med Pablo, han är duktig på det.
Både Sara och Natalia tycker att de på Formsmedjan har haft mycket nytta av kursen i medieplanering där de fick känna på hur man arbetar med kreativitet och strategiskt tänkande.
–På Formsmedjan har vi verkligen fått chansen att arbeta med kommunikation i ett helhetsperspektiv, med strategi och planering, samtidigt som vi har fått fördjupa oss i de digitala verktygen, berättar Sara.
–Jag har bland annat fått sitta med Christoffer och lägga upp grunden för en kunds varumärkesstrategiska modell. Det var jätteintressant, säger Natalia.
Och till några som går en utbildning i digital kommunikation är frågan given: vad trendar och kommer bli viktigt gällande digital kommunikation om tio år?
–AI så klart. Den tar plats överallt nu. Men än så länge behövs människan där och kontrollerar. TikTok kommer bli en allt viktigare marknadsföringskanal med sina reels, spår Sara.
Natalia håller med men hoppas att utvecklingen går åt ett annat håll.
–Det här ständiga bombarderandet av splittrad information är inte bra för våra hjärnors utveckling. Vi måste kunna reflektera, tänka och analysera också. Vi får inte fastna i den där 15-sekunders-fällan.
Minns ni filmen "Gone in 60 seconds" där Nicolas Cage ska stjäla 50 lyxbilar på tre dagar? Nu har Elon Musk lyckats stjäla ett betydligt större aktieägarvärde från Tesla på rekordtid, helt själv utan stuntchaufförer eller trickfilmning. Och alla Teslafans kan inget annat göra än att hjälplöst se på medan deras favoritvarumärke kraschlandar likt en tidig testversion av en SpaceX-raket.
Det senaste månaderna har Elon Musks twittrande (ursäkta, X:ande) och flirtande med politiska gränser fått fler än bara en miljömedveten hipster i Kalifornien att sätta sin ekologiska havrelatte i halsen. Aktiekursen har störtdykt med över 50 procent från toppnivåerna i december 2024, något som visar exakt hur viktiga de emotionella kärnvärdena är för ett varumärke – trots att de inte har det minsta att göra med produktens kvalitet och prestanda.
Att köpa en Tesla har aldrig bara handlat om bilar. Det har från allra första stund handlat om en känsla, en symbol, en biljett till framtiden där man både kan rädda planeten och imponera på grannarna. Men plötsligt är symbolen kopplad till en excentrisk miljardär som på sin egen plattform X vräker ut sig kryptiska inlägg om allt från vaccin till yttrandefrihet, och som minglar i politiska miljöer som känns lika fräscha som en bensinslukande V8.
Det är här historien blir riktigt intressant. Eller smärtsam om du är en av Teslas aktieägare eller äger bilen ifråga. Produkterna är fortfarande lika fantastiska. Bilarna är snabba, tekniken är banbrytande och laddnätverket är fortfarande världsledande. Priset är det inte heller något större fel på. Men vem bryr sig om det när Musk istället levererar PR-skandaler snabbare än fabriken i Fremont bygger bilar? Istället försöker förtvivlade Teslaägare ursäkta och distansera sig med dekaler i stil med ”I bought this car before Elon went crazy.”
Känslor bygger varumärken, och just nu känns Tesla mindre som framtidens räddning och mer som den där pinsamma släktingen på släktmiddagarna. Han (japp, oftast en han) som pratar lite för högt och lite för mycket politik efter tredje snapsen.
Så, vad kan vi lära oss av Teslas börsslakt? Kanske främst att emotionella kärnvärden är svåra och tidsödande att bygga upp, men går att rasera på rekordtid om ansiktet utåt väljer att koppla på sin tveksamt fungerande mentala autopilot och köra rakt in i en PR-mässig betongvägg.
Med det sagt, det återstår att se om och när Tesla som produkt och varumärke kan frigöra sig från sin storägare och långsamt börja återuppbyggnaden av kundernas och aktieägarnas förtroende. En sak är säker, det kommer att ta betydligt längre tid än 60 sekunder.
En tydlig marknadsposition & starkt arbetsgivarvarumärke gör J&B till en vinnare.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!
En tydlig marknadsposition & starkt arbetsgivarvarumärke gör J&B till en vinnare.
J&B El har i samarbete med Formsmedjan tagit fram en strategi för att framtidssäkra sin verksamhet, stärka sin marknadsposition och samtidigt förtydliga bilden av J&B som en attraktiv och jämställd arbetsgivare. Detta i en bransch där konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är stor. Arbetet inleddes med en varumärkesworkshop där J&B:s kärnvärden och långsiktiga mål identifierades, särskilt med fokus på arbetsgivarvarumärket och företagets roll i den gröna omställningen i Norrbotten.
Rekryteringsplattform stöttar
En viktig del av strategin har varit att framhäva J&B som en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats som erbjuder karriärmöjligheter och en god arbetsmiljö. För att stödja detta skapades en rekryteringsplattform där potentiella medarbetare kan få inblick i företaget och enkelt ansöka om tjänster. Plattformen lyfter fram medarbetarna och företagets kultur, vilket ökar attraktiviteten för nya talanger.
Ett föredöme i branschen
En särskilt framstående aspekt av J&B:s strategi är deras arbete för att attrahera kvinnor inom elbranschen, där de nu har cirka 15 % kvinnliga medarbetare, jämfört med branschens genomsnitt på endast 1-2 %. Detta har positionerat J&B som en förebild för jämställdhet och mångfald i en annars mansdominerad sektor.
Behöver du hjälp med att förtydliga ditt varumärke och arbetsgivarvarumärke? Eller vill du veta mer om hur du ska tänka runt din kommunikation? Kontakta oss så berättar vi mer!